Adiere de primăvară pe scena filarmonicii orădene

Foto: arhiva

Primăvara își face intrarea pe scena filarmonicii orădene, joi 02 Martie, de la ora 19. Flautista Lilian Cadar și clarinetistul Cristian Marin alături de orchestra simfonică a Filarmonicii orădene, sub bagheta dirijorului Theo Wolters vor interpreta Uvertura la opera Euryanthe de Carl Maria von Weber, Simfonia concertantă pentru Flaut, Clarinet și orchestra în Si bemol major, opus 41 de Franz Danzi și Simfonia I în do minor, opus 68 de Johannes Brahms, un program dominat de bucurie și seninătate, chiar dacă simfonia brahmsiană ajunge acolo abia după o primă parte gravă.

Uvertura la opera Euryanthe de Weber este una dintre bucățile sale cele mai interpretate, alături de uvertura la opera Freischütz și concertele pentru clarinet. Euryanthe a continuat dezvoltarea operei germane începute de Weber cu Freischütz și ieșirea de sub dominația operei italiene cu motivele ei mitologice și ariile de mare virtuozitate pentru soliști. Față de „dominatorul” genului în acea perioadă, Gioacchino Rossini, Weber se îndreaptă spre motivele folclorului german și deschide drumul pentru Richard Wagner. Elemente ale leitmotivului se simt deja în operele lui Weber.

Simfonia Concertantă pentru Flaut, Clarinet și Orchestră de Franz Danzi este o bijuterie a clasicismului târziu. Compozitorul folosește toate abilitățile tehnice ale flautului și clarinetului de la acea vreme, instrumentele de suflat fiind în plin proces de dezvoltare la începutul secolului al XIX-lea. Culorile timbrale ale celor două instrumente, care dialoghează cu cornii, fagoturile și coardele sunt subliniate cu melodii elegante. Transparența melodică e pe alocuri un pericol pentru soliști, orice ezitare sau chix fiind descoperite pe loc de ascultător. Liana Cadar și Cristian Marin vor avea ocazia să vrăjească publicul cu o lucrare primăvăratică și să își etaleze virtuozitatea tehnică. La experiența lor profesională asta nu va fi o problemă pentru niciunul.  

Simfonia 1 în do minor de Johannes Brahms este una dintre cele mai importante lucrări ale genului apărute după moartea lui Beethoven. Dacă Richard Wagner a ajuns la concluzia că nu va putea egala geniul beethovenian în genul simfonic și nu a compus decât o singură simfonie, de care nu a fost mulțumit niciodată, Franz Schubert, Felix Mendelssohn-Bartholdy și Robert Schumann au îndrăznit și au realizat ceva nou în genul simfonic. Johannes Brahms și-a lăsat mult timp pentru prima sa simfonie. A lucrat la ea 21 de ani buni. Lucrarea este un omagiu adus lui Beethoven, dar în același timp un pas mai departe în dezvoltarea genului. După simfoniile brahmsiene, drumul pentru Bruckner și Mahler este larg deschis. Brahms se dovedește din nou nu doar un compozitor de melodii frumoase, ci și un stăpân al formelor clasice, al artei variațiunii și un orchestrator minunat. Ascultătorul trece printr-o adevărată baie emoțională în cele 45-55 de minute cât durează simfonia, în funcție de tempii aleși de dirijor.  

Dirijorul olandez Theo Wolters este deja cunoscut publicului orădean. În Simfonia concertantă a lui Danzi îi revine sarcina de a asigura plasa de siguranță în orchestră pentru cei doi soliști. În schimb în Uvertura la Euryanthe și mai ales în Simfonia brahmsiană va trebui să convingă publicul cu viziunea sa, cele două lucrări fiind atât de îndrăgite de public și de dirijori, încât uneori e greu pentru un dirijor să facă față atâtor versiuni bune, foarte bune și geniale, în era înregistrărilor audio și video, de la Toscanini și Fürtwengler, până la Maris Jansons și Paavo Järvi oferta fiind enormă. Și fiecare dintre dirijori a recreat în felul său unic fiecare lucrare. Cu dragostea sa pentru muzică și cu bucuria cu care se apropie de fiecare partitură va face din concert cu siguranță o sărbătoare.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri