Asociația Pro Infrastructura: ”România toacă din nou bani pe căi ferate de mare viteză”

Săptămâna trecută a apărut în spațiul public proiectul de Hotărâre de Guvern de aprobare a unui plan de acțiune, creat de „experții” din Ministerul Transporturilor, care propune realizarea unui studiu de fezabilitate pentru prima cale ferată de mare viteză, peste 200 km/h, cu un cost estimat de 120 milioane euro.

Traseul imaginat? Fie unul de 17 miliarde euro pe București-Sibiu-Cluj-Oradea, fie o linie „hibridă” (160 km/h-200 plus) via Brașov-Sighișoara-Cluj, care să includă secțiuni din cele (care urmează să fie) reabilitate în actualele contracte de execuție.

Proiectul este criticat de Asociația Pro Infrastructura.

Realitatea? Calea ferată este la limita supraviețuirii: 75% este scadentă la refacție/RK (reparații capitale), vitezele de circulație pe magistrale fiind la jumătate față de 1995, marfa târându-se cu 17 km/h și călătorii cu vreo 50 km/h, materialul rulant fiind depășit fizic și moral.Sunt și numeroase aspecte tehnice și economice pentru care banii aruncați în HSR (High Speed Rail) este o tichie de mărgăritar, nu o soluție la problemele reale.

De exemplu, avem nevoie de „servicii feeder” (o rețea convențională care să alimenteze HSR cu trafic), accesele în gări sunt praf (15-30 km/h în Brașov), iar pe HSR nu poți căra marfă, ci doar oameni care trebuie să plătească un bilet scump.În locul documentațiilor inutile cel puțin pentru următorii 15-20 de ani, ar trebui făcute ACUM studii serioase despre cum reparăm rețeaua și cum ieșim din DEZASTRUL ultimilor 20 de ani când s-a alocat doar 10-15-20% din necesar pe mentenanță și reparații capitale și s-au băgat sume uriașe în reconstrucția celebrului Coridor IV (redenumit Rin-Dunăre) cu efecte nesemnificative în reducerea timpilor de parcurs (10-15 minute pe București-Constanța după o investiție de 1 miliard de euro), capacitatea de transport marfă scăzând masiv.

Distribuie informația
Alte știri