Cum se promovează Programul România-Ungaria? Cu coșuri de picnic de 3.500 de euro!

România continuă să-și bată joc de fondurile europene! Nu e pentru nimeni o noutate că în vechea perioadă de programare, 2007-2013, modul de gestionare a banilor de la Uniunea Europeană a fost, de cele mai multe ori, deficitar, cheltuindu-se sume colosale pe întruniri fără finalitate practică sau pe cursuri fără adaptabilitate pe piața forței de muncă. În ciuda sesizărilor și corecțiilor financiare, venite ca semnale de alarmă de la UE, cei care conduc tot felul de programe demonstrează prin fapte nu doar lipsă de profesionalism, ci și o anumită sfidare față de resursele tuturor europenilor, ignorând cu bună știință un indicator de bază (a se citi, de bun simț – n.n.) și anume acela de asigurare a informării unei categorii cât mai largi a populației în legătură cu sprijinul financiar european.
Un ultim exemplu în acest sens este cel al Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontaliera Oradea pentru granita România-Ungaria (BRECO), cu sediul în Oradea, a cărui scop este cel de coordonare, implementare şi gestionarea a programelor de tip INTERREG, misiunea declarată a BRECO fiind dezvoltarea durabilă a regiunilor de frontieră româno-maghiare prin promovarea cooperării transfrontaliere, precum şi sprijinirea iniţiativelor locale. Astfel, în data de 14 iunie a.c., apărea în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice, anunțul cu numărul 407219 (https://www.e-licitatie.ro:8881/PUBLIC/RFQ/RFQInvitation/RFQInvitationView.aspx) pentru Furnizare produse informative si de promovare,servicii de conceptie grafica, tipografice si realizare/inscriptionare a unor materiale promotionale, cu respectarea elementelor de identitate vizuala ale Programului Interreg V-A România-Ungaria, precum si a specificatiilor tehnice prevăzute în caietul de sarcini. Până aici, nimic ieșit din comun! În schimb, la studierea caietului de sarcini, din cele 17 poziții de produse solicitate, nu mică ne-a fost surpriza să regăsim solicitări ce sigur nu fac cunoscute interesele Uniunii Europene și nici nu îi cresc popularitatea în rândul publicului.

cos de picnic

Cei de la BRECO s-au găndit că ar fi de „maxim” interes să se promoveze cu 120 bucăți de coșuri de picnic… Și nu orice coșuri! Ci cu coșuri de picnic din ratan cu mâner de prindere și baretă de umăr, detașabilă și reglabilă în lungime, dotat cu set complet de picnic pentru 4 persoane: tacâmuri din inox (4 linguri, 4 furculițe, 4 cuțite), deschizător de capace, 4 farfurii din plastic, 4 pahare de vin din plastic, 4 șervetele din bumbac, planșă de tăiat, pentru care să se ofere și o garanție de 12 luni, iar personalizarea să se facă discret, doar cu logo-ul ROHU plasat pe bareta de umăr și pe cele 4 șervețele, pentru că – nu-i așa? – doar cu însemnele UE se pot șterge unii pe sub nas… Valoarea unui coș de picnic? Depinde de furnizor, însă sigur prețul nu coboară sub 30 de euro…
Pretențiile celor de la BRECO continuă cu alte produse de genul: Geantă costum pliabilă, interior special confecționat pentru a proteja costumele, prevăzută cu suport de umerașe (2 locuri) și buzunare speciale pentru depozitarea hainelor și accesoriilor, cu mâner de prindere și baretă de umăr, detașabilă și reglabilă în lungime; Smart watch unisex, elegant cu funcții complete, de telefon mobil și independent (Efectuare și primire apeluri, notificări și mesaje, agendă telefonică, alarmă, pedometru, măsurare calorii consumate, monitorizare somn, ritm cardiac, alertă sedentarism, cronometru, anti-pierdere, etc); Cască stereo fără fir; Boxă portabilă Bluetooth etc. Și lista continuă… Valorea estimativă a produselor solicitate se ridică la 34.900 euro.
Monica Terean, șef Secretariat Comun al Programului Interreg V-A România-Ungaria, susține că aceste produse, precum și cantitățile aferente, au fost gândite pentru a fi oferite, sub formă de cadou, participanților la sesiunile de informare ale programului. Problema este, însă, alta: aria eligibilă a Programului este constituită din județele Timiș, Arad, Bihor și Satu Mare din România și Csongrád, Békés, Hajdú-Bihar și Szabolcs-Szatmár-Bereg din Ungaria, ceea ce înseamnă că vorbim de mai mult de 120 de potențiali beneficiari ai Programului Interreg V-A România-Ungaria și, implicit, a bugetului total al programului, ce se cifrează la 231.861.763,00 euro, din care 189.138.672,00 euro reprezintă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională…

Discreție în castă
În aceeași notă de păstrare a „discreției” în ceea ce privește activitatea BRECO și a Programului Interreg V-A România-Ungaria se poate încadra și slaba vizibilitate pe rețelele de socializare. Pagina de facebook a Programului are doar 436 de aprecieri, deși programul a fost lansat de mai bine de șase luni, iar postările comunicatorilor nu adună decât maxim 30-40 de like-uri, din care mai bine de jumătate sunt ale angajaților instituției. Poate o fi intrând în fișa postului respectivul like… Cert este că în această săptămână, Secretariatul Comun organizează o serie de evenimente de informare şi un Forum pentru identificare de parteneri, în contextul lansării în cadrul Programului a celei de-a doua runde de Apeluri, respectiv, al doilea Apel deschis, pentru propuneri de proiecte normale şi al doilea Apel restrâns, pentru proiecte strategice. Cu alte cuvinte, alte cinci zile de discuții în România și Ungaria, a căror finalitate este greu de cuantificat și de presupus că se vor concretiza în proiecte clare… Aceasta în condițiile în care ar funcționa sistemul de depunere a proiectelor! Nu de alta, dar astăzi a și apărut un comunicat scurt, la obiect și fără drept de apel: „Conform ultimelor noastre teste, a fost sesizată o eroare a sistemului eMS. În momentul generării Aplicației în format .pdf unele câmpuri ale acesteia nu sunt importate în acest format.
Având în vedere acestea, în procesul de evaluare va prevala versiunea electronică a Aplicației din eMS”. NO COMMENT!
Teodora Ivan

pagina de facebook interreg

COMPANIE DE TRANSPORT INTERNAȚIONAL MĂRFURI ȘI LOGISTICĂ din Parcul Industrial Borș
ANGAJEAZĂ ECONOMIST SENIOR
CONDIȚII
Absolvent studii superioare economice
Vechime minim 5 ani in domeniu, cuprinzând toate aspectele activității financiar-contabile
Cunoșterea temeinica a legislației financiar-contabile in vigoare
Cunoștințe de operare MS Office (Word, Excel);
CV se trimite la adresa angajări@inovativlogistic.ro, pentru programare interviu

Alte știri