Dacian Palladi: Reformați de urgență școala românească, hoților de vieți!

Că le convine sau nu, guvernanții noștri vor trebui să accepte, că nu doar anul 2020 este compromis datorită pandemiei și a efectelor complexe ale acesteia, ci și anul 2021.

Chiar dacă se va descoperi și se va pune în circulație un vaccin, este puțin probabil ca România să se afle în capul listei privilegiaților globali, preferați în achiziționare și administrare. Și chiar dacă ar reuși acest lucru, administrarea în masă a acestuia, sau Doamne ferește, administrarea sa obligatorie, ar expune populația unor riscuri majore necunoscute (conform părerilor celor avizați în materie) determinate de graba realizării sale și a insuficientelor testări.

Într-o asemenea realitate și perspectivă, total dați peste cap vor fi elevii, fie că vorbim de cei din ciclul primar, gimnazial sau liceal. Învățământul on-line își are meritele lui, dar și evidentele sale limite. O formulă exclusiv on-line impusă pe viitor, va năuci și mai mult și mai adânc, nu doar forma școlii, cât mai ales spiritul ei, în mintea și ființa celor ce trebuie asistați în creștere și educare. Și asta, ca să nu mai vorbim de complicate și adânci traume psihice ale elevilor ce nu vor apuca practic să cunoască ce înseamnă școală de fapt, sau a acelora care, din ce în ce mai mult, o vor păstra doar în amintire.

Se impune deci de urgență, a reforma învățământul și școala românească. Unele materii trebuie pur și simplu să dispară, altele trebuie revizuite profund în formă și conținut, iar unii ”profesori” trebuie să plece, și să facă altceva (le dorim succes).

Fățărnicia, meschinăria, nepriceperea și perversele interese economice și de altă natură, a inimilor și minților bolnave și sucite, a unei consistente părți din cei aflați la cârma (minister și inspectorate școlare) și în linia întâi a învățământului (învățători, profesori, directori și ce or mai fi) trebuie să înceteze de urgență, și ”cineva” trebuie să își asume a lua ”taurul de coarne”.

Ce ne zăpăceam copiii aiurea, cu materii nefericit introduse și nefericit predate, doar pentru a justifica posturi și cariere, și ce îi mai zăpăceam cu ”personalități” de la catedră ”uitate în timp” și total aritmice cu mersul vremurilor; iar acum vrem să-i convertim pe toți în performeri on-line, continuând a ne minți singuri. Realitatea este că nu a mers bine și nu merge bine…

Trebuie acceptat odată că școala românească, atât cea preuniversitară, cât și cea universitară are nevoie urgentă de reforme profunde și curajoase, iar asta pentru a nu mai distruge, pentru a nu mai zdrobi (din păcate atât de eficient) ca și până acum, anii de putință și potențial fizic și intelectual a tinerilor noștri. Este nevoie de o reformă urgentă, profundă, curajoasă. Ajunge cu fățărnicia, golănia și ”domnia” expertizei în fentarea reformelor.

Unii spun că vremea pandemiei nu e vremea potrivită pentru nici un fel de reformă. Eu zic că nu e așa. Dimpotrivă, dacă mai avem o minimă responsabilitate reală și nu doar declarată față de anii de viață, de Cel de Sus dăruiți tinerilor noștri, atunci acum e vremea reformelor și în învățământ. Altcumva, ”prețul” pandemiei nu va fi doar al morților acesteia (care la un moment dat se va stinge), ci ”prețul” va fi o mulțime de tineri (sute de mii) ”handicapați” cu știință și tristă meschinărie, care nu vor putea fi mai buni decât noi, și pe care (să nu ne mirăm) nu ne vom putea baza mai deloc.

Reformați de urgență școala românească, hoților de vieți. Ajunge lipitorilor.

P.S. Recunosc existența în sistemul de învățământ românesc a unui număr (numai Dumnezeu știe cât) de oameni care prin har, vocație și muncă, ”udă” și întrețin minunat spre creștere, mulțimi mai mari sau mai mici de tineri români aflați (și) sub ”mâna” lor. Tuturor acestora le spun: respect și mulțumim; și da, știu că faceți cât puteți…

Tuturor, sănătate. Doamne ajută.

Dacian Palladi

Distribuie informația
Alte știri