Delia Ungur: Sistemul de educație trebuie schimbat din temelii

10 martie 2020. Ultima zi în care copiii noștri au mers la școală așa cum am mers și noi și părinții noștri și multe generații înaintea noastră. Au urmat câteva luni în care fiecare elev a fost pe cont propriu. Ministrul educației ne-a spus că școala online nu se poate ține pentru că profesorii și elevii nu au tablete. Așadar, în mai 2020 același ministru al educației a promis că pentru următorul an școlar vom fi pregătiți: toți elevii vor avea tablete!

Prompt, guvernul Orban a promis că va cumpăra 250.000 de tablete pentru toți copiii din țară. Asta după ce, în aprilie, primăria Oradea s-a grăbit să aprobe cumpărarea a 400 de tablete, pentru care a alocat 80.000 de euro. Târâș-grăpiș, prin efortul comun al profesorilor, elevilor și părinților care nu doreau să irosească un an din viața copiilor, anul școlar s-a încheiat și a venit vacanța mare.

În 15 iulie, ministrul educației a declarat că ia în calcul posibilitatea ca fiecare școală să decidă cum va începe noul an școlar în septembrie. Asta nu este altceva decât o recunoaștere a neputinței și o fugă de responsabilitate. În 27 septembrie vor fi alegeri locale.

În calitate de mamă și candidat la consiliul local Oradea mă simt responsabilă să trag un semnal de alarmă și să solicit primăriei Oradea – principalul finanțator al școlilor pe plan local – să ia toate măsurile necesare pentru a asigura educația copiilor noștri în anul școlar 2020-2021.

Ne confruntăm azi cu două probleme: necesitatea asigurării “distanțării sociale” în sălile de clasă și necesitatea asigurării condițiilor pentru școala online. Soluțiile sunt la îndemâna consilierilor locali. În Oradea avem școli de cartier părăsite de elevi, cu săli de clasă goale. Tot în Oradea avem școli considerate de elită, cu săli de clasă suprapopulate. Soluția este fuziunea acestora. Astfel, se va asigura un număr mai mare de săli de clasă pentru același număr de elevi.

În spațiul public s-a lansat ideea că școala online nu poate avea loc din cauza lipsei tabletelor. Aceasta este o scuză care nu stă în picioare. Școala online nu este posibilă în România zilelor noastre din cauza modalităților de predare și de verificare a cunoștințelor. În școala românească, predarea înseamnă (din păcate) dictarea/copierea din manual iar verificarea cunoștințelor înseamnă reproducerea fidelă a demonstrațiilor/comentariilor profesorilor.

Propun un proiect pilot prin care să aducem în școlile orădene profesioniști din țări cu sisteme de educație performante, care să lucreze cot la cot cu profesorii noștri. Prin efortul comun al administrației și al cadrelor didactice vom găsi soluții locale la o problemă națională. Sistemul de educație trebuie schimbat din temelii. Administrația publică locală are un rol esențial în finanțarea școlilor și are un interes direct ca sistemul de educație să fie adaptat realității economice locale. Acesta este un proces de durată, dar important este să începem.

Delia Ungur

Distribuie informația
Alte știri