Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis” Oradea a organizat, marți, prima activitate din cadrul proiectului județean „Clubul Prietenilor TopFormalis” 2024-2025. Evenimentul a avut loc la Muzeul Orașului Oradea, din Cetatea Oradea, secție a Muzeului Țării Crișurilor.
Activitatea a fost susținută de prof. Marcela Urs, de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Oradea, cu sprijinul Cristinei Liana Pușcaș, muzeograf la Muzeul Orașului Oradea. Muzeele sunt recunoscute la nivel global ca surse de inspirație intelectuală și creativă. Ele pot funcționa ca instrument educațional care îmbină istoria, artele, cultura și științele sociale, oferindu-le elevilor oportunități de învățare conectate cu realitatea și patrimoniul local. Scopul activității a fost crearea unei experiențe de învățare constructivistă, în cadrul căreia participanții să exploreze patrimoniul cultural al orașului prin implicare activă, interacțiune și colaborare.
La activitate au participat peste 25 de profesori și elevi de la școlile din județul Bihor. Activitatea și-a propus să valorifice muzeul, ca spațiu educațional interdisciplinar care oferă contexte reale și autentice pentru învățare, fiind o sursă valoroasă de cunoștințe multidisciplinare. Prin organizarea unui concurs interactiv tematic, profesorii și elevii prezenți au explorat muzeul ca spațiu social unde învățarea este stimulată prin colaborare, dialog și implicare activă. Această abordare constructivistă va permite profesorilor prezenți să recreeze activități similare pentru elevi, promovând cooperarea și schimbul de idei în grup. Profesorii au descoperit noi modalități de a integra muzeul în curriculumul școlar, organizând activități atractive și interactive care stimulează curiozitatea și dorința de cunoaștere a elevilor.
Participanții au fost împărțiți în 5 grupe și au primit o fișă de lucru cu 22 de întrebări/itemi (întrebări cu răspuns scurt, itemi cu alegere duală, itemi cu alegere multiplă, itemi cu răspuns elaborat, itemi cu răspuns justificativ etc.). Pentru îndeplinirea sarcinilor cuprinse în fișa de lucru, participanții au vizitat expozițiile permanente și temporare ale muzeului. A existat și posibilitatea de a obține puncte bonus, prin deschiderea spre inițiative ludice (ex. o fotografie de grup folosind un șablon pentru tablouri vivante).
La final, fișele de lucru au fost evaluate, a fost stabilit un clasament și au fost acordate premii simbolice (furnituri și delicii dulci). Ca o concluzie, profesorii au discutat despre cum pot adapta această experiență pentru elevii lor. Ei au discutat despre cum pot utiliza muzeele ca spații de învățare non-formală și participativă, pentru a stimula implicarea și curiozitatea elevilor față de patrimoniul cultural local.
Prof. Marcela Urs