Doi americani la Oradea și un austriac senzațional la Hollywood! Călătorie muzicală de un secol între două continente

Concertul Filarmonicii orădene de joi (2 Februarie, ora 19)  oferă publicului o excursie muzicală, traversând Atlanticul de la Vest la Est și învers, din secolul al XX-lea până azi. Dirijorul serii va fi Romeo Rîmbu, iar solist violonistul Valentin Șerban.

Concertul debutează cu lucrarea de mici dimensiuni a compozitoarei americane Dinah Bianchi Into the Sky. În câteva minute, tânăra compozitoare reușește să își fure ascultătorii în alte sferre, cu ajutorul culorilor muzicale. Fără să fie avangardistă cu orice preț, Bianchi contopește cu îndrăzneală limbajul modern cu cel traditional. Piesa a fost premiată anul trecut de Societatea Compozitorilor Americani Regiunea II. Și așa publicul primește o gustare de muzică contemporană, fără să fie îngrozit.

Piesa de rezistență a serii (din punctul meu de vedere) este Concertul pentru vioară de Erich Wolfgang Korngold. Cunoscut mai ales pentru muzica sa de film, premiat chiar cu două Oscar-uri, Korngold a fost copil minune, iar apoi, alături de Richard Strauss cel mai jucat compozitor contemporan de operă în spațiul german. Și sub influența tatălui său, critic muzical, perioada avangardistă a lui Korngold a durat doar un deceniu. La începutul anilor 30 începe să lucreze pentru studiourile din Hollywood, revoluționând muzica de film. Sondtrack lui John Williams nu ar exista azi fără bazele puse de Korngold. Din cauza dictaturii Național-Socialiste a rămas în USA și a reușit să își salveze și soția și copiii. Concertul de vioară l-a compus abia după război. Ironia vieții: a dedicate concertul Almei Mahler-Werfel, antisemită și susținătoare a ideilor ariane, dar o adevărată muză și susținătoare a talentelor artistice. Concertul este o bijuterie muzicală, redescoperit și tot mai des cântat din anii 70 încoace. Bogația melodică și emoțională îl așează alături de Concertul lui Elgar.

Tabloul Un American la Paris de George Gershwin este cea mai cunoscută și spectaculoasă lucrare dintre cele trei aflate în programul serii. Gershwin îmbină elementele simfonice cu cele de jazz și reușește să surprindă muzical fascinația exercitată de Paris asupra vizitatorilor. El introduce saxofonul în orchestra simfonică, noul instrument fiind până atunci folosit mai ales în jazz.

Valentin Șerban, câștigătorul FEstivalului Enescu, ediția 2020 – 2021. Are deja un portofoliu impresionant de lucrări în repertoriu, apărând atât în recitaluri, în ansambluri camerale și în orchestra, cât și în calitate de solist pe scenă. Stilul săiu interpretative este apreciat de public și de critica de specialitate. Joi seara va fi și în atenția publicului orădean cu o lucrare bogată și emoțională.

Romeo Rîmbu este de peste 30 de ani, dirijor al Filarmonicii Orădene și va folosi din nou ocazia pentru a-și răsfăța și surprinde publicul.   

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri