Două femei și o porție de blue/melancolie în concert, la Oradea

Șeherezada este tema concertului de joi seara al filarmonicii orădene și al pianistului Csiki Boldizsar jr. sub bagheta dirijorului Romeo Rîmbu, dar privind programul descoperim un univers muzical și emoțional mult mai divers. Și pe deasupra o porție zdravănă de virtuozitate.

Prima parte a concertului este alcătuită din Suita Porgy și Bess bazată pe teme din opera cu același nume și celebra Rapsody in Blue de George Gerswin. Muzica lui Gershwin la Porgy and Bess, inspirată de folclorul afro-american și jazz, portretizează cu sensibilitate femeile abuzate și dependente de bărbații lor și de vicii, indiferent de culoarea pielii sau de vicii, dorurile și idealurile fiecărui om de a iubit, protejat, de a lupta pentru ceea ce iubește. Iar suita ce va fi interpetată de orchestra orădeană va reaminti că Porgy and Bess este mai mult decât Summertime, oricât de frumoasă este această bucată muzicală. Celebra Rapsody in Blue este un moment de cotitură în istoria muzicii, care l-a influențat pe Maurice Ravel și mulți alți compozitori europeni și sud-americani. George Gershwin experimentează cu elementele de jazz în muzica așa-zisă serioasă așa cum nu a îndrăznit nimeni înaintea lui, pentru a onora comanda lui Paul Whitman, care avea o trupă de jazz. Cu ajutorul Ferde Grofe, care i-a orchestrat lucrarea, și al clarinetistului Ross Gorman, care în timpul repetiției în loc să cânte notele scrise de compozitor, a cântat un glissando pe care acesta l-a preluat cu entuziasm, Gershwin a scris una dintre cele mai celebre și proaspete lucrări ale anilor 1920.

Suita Șeherezada de Nikolai Rimski-Korsakov portretizează a doua femeie a serii, de data aceasta una nu doar inteligentă, ci și puternică și luptătoare, care perseverează până când își salvează viața. Rimski-Korsakov folosește coloritul muzicii orientale, și se înscrie astfel în curentul de introducere a folclorului în muzica serioasă, început în secolul al XIX-lea. Liniile melodice sunt când ispitoare și frivole, când emoționale, când amenințătoare, iar Rimski-Korsakov face dovada talentului său de genial orchestrator, unul dintre cei mai inspirați din întreaga istorie muzicală.

Pianistul Csiki Boldizsar este unul dintre cei mai îndrăgiți soliști de către publicul orădean. S-a maturizat artistic și pe scena orădeană, în ultimii peste 30 de ani fiind o prezență constantă și așteptată. Deși nu interpretează pentru prima dată Rapsody in Blue pe scenă, după ce a și studiat-o cu generații de studenți, va avea ocazie să ne ofere o lucrare nouă, pentru că are o altă experiență de viață și de scenă.

Violonistului Nagy Kalmann, care este și concertmestrul orchestrei orădene, îi revine sarcina să interpreteze partea solistică a suitei Șeherezada, vioara portretizând universul emoțional al eroinei. Față de Tom Hanks în comedia Omul cu pantoful roșu va avea partitura corectă pe pupitru și va avea ocazia să ne vrăjească.

Dirijorul Romeo Rîmbu are trei partituri de mare frumusețe la dispoziție pentru a răpi publicul pentru aproape două ore deasupra realității dominate de război, inflație, stres, boală, și de a-l ajuta să obțină și o altă perspectivă asupra vieții. E de asemenea ocazia de a oferi câteva teme muzicale obsedante care vor însoți ascultătorii încă o vreme spre casă și în sfârșitul de săptămână.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri