Sub genericul „Eleganță și pasiune” se desfășoară următorul concert al filarmonicii orădene, joi 12 Octombrie, de la ora 19, în sala Enescu – Bartok. Primele două lucrări din program sunt adevărate șlagăre ale muzicii clasice și un adevărat magnet, inclusiv pentru publicul mai puțin obișnuit cu genul simfonic: Uvertura la opera Nabucco de Giuseppe Verdi și Rapsodia pe o temă de Paganini de Serghei Rahmaninov. Cea de-a treia piesă este o provocare pentru public, fiind vorba despre Concertul pentru orchestră de Witold Lutoslawski, dar o provocare care nu șochează prea mult, ci încântă. Oaspeții filarmonicii sunt pianistul Ioan Dragoș Dimitriu și dirijorul croat Andrei Vesel, doi tineri care vor sluji muzica și publicul cu această ocazie.
Uvertura la opera Nabucco de Giuseppe Verdi este una dintre cele mai des auzite pe scenele de concert alături de cea la Forța Destinului. Muzica operei, care a fost unul dintre simbolurile luptei italienilor pentru constituirea ca stat național, deschide concertul cu pasiunea și melodicitatea tipică marelui compozitor. Rapsodia pe o temă de Paganini de Serghei Rahmaninov, ultimul mare romantic cum mai este numit de critici, este una dintre cele mai îndrăgite și cunoscute lucrări pentru pian din secolul al XX-lea. La fel ca Liszt sau Brahms, pentru a numi doar doi dintre compozitorii care au folosit tema Capriciului 24 de Paganini, Rahmaninov își dovedește abilitățile în arta variațiunii. Tema lui Paganini este prelucrată și transformată până când ajunge de nerecunoscut și devine tragicul „Dies Irae” din Missa pentru cei morți. Variațiunea a 18-a, cea mai cunoscută bucată din Rapsodie, va legăna inimile și va aduce zâmbete pe fețe: este cunoscută din coloana sonoră a unor filme, din sonerii de telefon sau melodia de întâmpinare la numere de telefon la care trebuie așteptat, și totuși în continuare de o frumusețe și nostalgie cuceritoare. Ambele lucrări trezesc sentimente romantice frumoase.
Surpriza serii este Concertul pentru orchestră de Witols Lutoslawski, cel mai important compozitor polonez după Frederik Chopin. Lucrarea apare rar pe scenele de concert, probabil din cauza turului de forță pe care îl fac echipa dirijor – orchestră, sau poate din cauza reținerii publicului față de muzica din a doua jumătate a secolului trecut. Compus după modelul Concertului pentru Orchestră de Bela Bartok, folosind teme folclorice, lucrarea este dintre ultimele din prima sa etapă de creație. Modul în care Lutoslawski folosește ritmul și celulele muzicale nu mai au nimic de-a face cu mușcarea muzicală de utilizare a folclorului din secolul al XIX. Compozitorul avea deja în spate două războaie mondiale (s-a născut în 1913), constituirea statului național polonez, instalarea comunismului, după ce abia scăpase de teroarea NS, iar pe hartă muzicală și-au lăsat urmele Arnold Schönberg și Igor Stravinski, pentru a numi doar doi dintre inovatorii genului. Dar Stalin murise, Polonia trăia o etapă de dezgheț politic și cultural, iar Lutoslawski avea din nou voie să compună și să își interpreteze lucrările. Concertul surprinde astfel un amalgam de sentimente și de culori sonore uimitoare: de la frânturi de melodii de frumusețe clasică, la elemente folclorice arhaice sau elemente brutale, care pot aminti de războiul încheiat cu 9 ani în urmă și ruinele care încă mai puteau fi văzute în jur. Concertul este înfrățit spiritual cu lucrările lui Bartok și Șostacovici. După această lucrare, Lutoslawski va deveni unul dintre avangardiștii celei de a doua jumătăți a secolului al XX-lea.
Tânărul pianist Ioan Dragoș Dimitriu va fi solistul serii. Lucrarea îi va pune în evidență virtuozitatea și îi va solicita rezervele emoționale, Rahmaninov solicitându-le pe ambele în doză maximă. Publicul va avea ocazia să constate de ce tânărul pianist a câștigat atâtea premii la concursuri internaționale de specialitate. Abiliățile sale manageriale (din 2020 este managerul general al Filarmonii din Brașov) vor trece pentru mai bine de jumătate de oră pe plan secund.
Tânărul dirijor croat Andrej Vesel are o seară provocatoare, cu lucrări din peste o sută de ani de istorie a muzicii, de la romantismul pur verdian la postromantismul lui Rahmaninov și modernismul lui Lutoslawski. Cele trei lucrări vor solicita și orchestra ca ansamblu, iar Concertul lui Lutoslawski va apela la calitățile solistice ale câtorva membri. Andrej Vesel are nevoie de claritate și viziune, pentru că fiecare din cele trei piese poate fi un amalgam de sunete păstoase sau o bijuterie ori arhitectură sonoră impunătoare.
Bilete mai găsiți la caseria filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .
Daniela Stoica