Facturile la energie electrică ce trebuiau emise în această perioadă nu pot fi încă emise de furnizori, pentru că ele conțin și contravaloarea consumului pentru zilele care au trecut de la 1 noiembrie încoace, moment de la care se aplică mecanismul de plafonare și compensare stabilit de Parlament prin lege.
Cum legea, adoptată de Parlament la finalul lunii trecute, nu are norme de aplicare și Autoritatea de Reglementare nu a emis încă o metodologie, furnizorii nu știu practic cum să emită facturile.
Potrivit unor surse din piață citate de economica.net, deja operatorii din call-centerele funizorilor îi înștiințează pe clienții care sună și întreabă de ce întîrzie factura că facturile se vor emite cu întârziere în această lună și le spun oamenilor să stea liniștiți, pentru că întârzierea nu îi va afecta și nu va fi redus numărul de zile în care factura poate fi plătită.
Dacă pentru consumatori întârzierea emiterii facturilor nu are niciun efect, pentru furnizori este o altă situație delicată care se adaugă la riscurile existente deja.
Cum emit factura cu întârziere, primesc și banii pe consumul din trecut care este facturat acum tot cu întârziere, ceea ce înseamnă o nouă presiune pe cash-flow-ul companiilor.
Asta pe lângă cea generată de faptul că legea îi obligă pe ei să acorde întâi reducerile, după care vor primi banii de la stat, printr-un mecanism care i-a făcut pe furnizori să declare public că se tem că nu vor primi integral și la timp înapoi sumele de bani pe care le-au “tăiat” din facturi.