Festivalul Naţional de Artă Naivă, un fenomen artistic relevant

Festivalul Naţional de Artă Naivă, care debutează astăzi, iar vernisajul expoziţiei va avea loc la ora 17:30 la Muzeul Ţării Crişurilor, a fost, chiar de la prima ediţie, o revelaţie culturală atît pentru organizatori, cît şi pentru Oradea şi Bihor. Nici măcar organizatorii n-au realizat iniţial ce poate ieşi din aducerea laolaltă a artiştilor, dar s-a produs o energie foarte mare, care a stimulat iniţiativa şi a atras atenţia asupra Asociaţiei Artiştilor Naivi din România şi asupra artei naive contemporane româneşti.

Cu fiecare ediţie, organizatorii au cunoscut şi discutat mult cu artiştii naivi, şi au înţeles că dificultatea lor primordială era de a expune, de a vinde şi de a se promova eficient. „Circa un an de zile am vizitat galerii, am citit despre arta naivă, am făcut research în domeniul curatorial. Nu aveam bani de un festival naţional, dar ne-am gîndit că vor veni ei pe parcurs dacă reuşim să organizăm un eveniment cultural frumos şi cu priză la public”.

După prima ediţie, care a fost un succes – de foarte mult mult nu se mai văzuseră în Oradea 130 de oameni în sală, la un vernisaj de artă -, organizatorii au început să fie contactaţi de diverşi potenţiali parteneri: companii, ONG-uri, artişti, critici de artă ş.a.m.d. Un rol major în succesul acestei manifestări l-au avut artiştii naivi deja consacraţi pe plan naţional şi internaţional. Au fost ca un fanion şi au condus lucrurile spre succes. După cinci ediţii, a devenit evident pentru oricine că Festivalul Naţional de Artă Naivă este un main event cultural, iar universul complotează pentru momentele de glorie ale artei naive. La ediţia a V-a, numărul celor prezenţi în sală la vernisaj depăşise 200 de persoane, puţine expoziţii de artă din Oradea avînd parte de asemenea audienţă în ziua vernisajului. Autorităţile judeţene (în principal) şi cele locale (într-o prea mică măsură) au început să înţeleagă importanţa acestui eveniment şi beneficiile pe care le pot aduce artiştii în economia urbană.

„Cred că ambiţia noastră, la momentul T0, era de a porni la drum, nu neapărat de a ajunge la o destinaţie. Practic, nici acum nu există o staţie terminus, iar asta ne diferenţiază de alţii dar ne şi stimulează. Lumea se schimbă, arta, chiar şi cea naivă, se schimbă, avem de-a face cu evoluţii dinamice şi ai senzaţia că n-ai ajuns niciodată la destinaţie. Unul dintre atuurile noastre este că ne-am asumat schimbarea şi sîntem permanent în căutarea a ceva nou. Asociaţia Artiştilor Naivi din România funcţionează, chiar dacă membrii ei au, uneori, moduri de exprimare şi aspiraţii diverse, nevoi diferite sau proiecte personale. Am reuşit, împreună, să transmitem un mesaj relevant, în locul potrivit, la momentul potrivit”.

La momentul actual, T1, cheia funcţionării acestei organizaţii dedicate exclusiv artei naive contemporane româneşti, este asumarea fermă a unui rol complex, dar flexibil. „Festivalul Naţional de Artă Naivă are meritul de a fi pus Oradea pe harta lumii, cu specificul artei naive româneşti care dă măsura culturii noastre tradiţionale. Acest eveniment unic în România are ceva special, este un punct de focalizare a interesului pentru arta naivă contemporană românească şi spune o poveste uimitoare despre aceasta”.

Festivalul Naţional de Artă Naivă este un fenomen artistic relevant şi datorită faptului că şi-a asumat rolul unei instituţii care relaţionează cu alte instituţii (Consiliul Judeţean Bihor, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor şi C.J.C.P.C.T. Dolj, Muzeul Ţării Crişurilor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea, Cinema Palace, TVR Iaşi, Comuna Bârca-Dolj, Plastor, Liceul de Arte Oradea, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor), mixînd cu acestea o „reţetă” culturală cu care reuşeşte să creeze valoare socială. În ultimii şase ani Asociaţia Artiştilor Naivi din România a livrat artă, evenimente culturale pentru oraş şi judeţ, a contribuit la strategia culturală a oraşului, a atras turişti din toată lumea şi cumpărători din ţară, din Europa, ba chiar şi de peste ocean. Oradea a cîştigat notorietate, viziune, dar a cîştigat şi economic odată cu apariţia şi dezvoltarea Festivalului Naţional de Artă Naivă.

Distribuie informația
Alte știri