Festivalul Primăverii de la Oradea, ajuns la cea de-a XII-a ediție, se apropie de final

Ultimele trei concerte din cea de-a XII-a ediție a Festivalului Primăverii sunt tot atâtea invitații la înviere și renaștere, la împrospătare emoțională și sufletească.

Marți 28 Martie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok va avea loc un concert simfonic ce vă va răsfăța cu Dublul concert pentru vioară și orchestra în re minor de Johann Sebastian Bach, Introducere și temă cu variațiuni pentru clarinet și orchestra de Gioachino Rossini și Simfonia nr. 25 în sol minor KV 183 de Wolfgang Amadeus Mozart. Soliștii Nagy Kalman, Yukia Yoshida și Petru Pane vor evolua sub bagheta lui Ciprian Marinescu, unul dintre iniațiatorii Festivalului Primăverii.  

Dublul concert în re minor de Bach apare pentru a doua oară în programul actualei ediții, dar cu un alt violinist japonez, așa că va fi o altă abordare și versiune. Tânărul violinist Yukia Yoshida (are doar 23 de ani) este la începutul carierei, dar abordează deja de la vârste foarte fragede lucrări complexe din repertoriul violonistic. Și pentru că are un auz și o memorie muzicală foarte bună va interpreta concertul fără partitură, un lucru neobișnuit în concertele pentru mai multe instrumente.

Și mai tânărul Petru Pane (doar 19 ani) va interpreta Introducere și temă cu variațiuni pentru clarinet și orchestră de Gioachino Rossini. O lucrare tipic rossiniană în care cantilenele se transformă în adevărate arii de mare virtuozitate. De fapt în această scurtă lucrare veți recunoaște câteva melodii din opera celebre ale lui Rossini.

Concertul se încheie cu Simfonia nr. 25 în sol minor KV 183 de Mozart, prima  dintre cele două simfonii în în această gamă scrise de Mozart. Pentru doar 17 ani, cât avea Mozart când a scris această Simfonie, este surprizător de dureroasă și are o profunzime nespecifică vârstei și experienței de viață a unui adolescent. Și mai ciudat este că lucrarea a fost scrisă aproape paralel cu Simfonia nr. 24, care însă este total diferită ca stil și spirit. Primăvara vieții are furtunile ei, cum ne spune propria experiență de viață.

Dirijorul Ciprian Marinescu revine periodic la Oradea și în cadrul Festivalului pe care l-a inițiat împreună cu Cornel Cristea. Și pentru că este nu doar violinist și dirijor în Osaka, ci și profesor de vioară, sarcina de a susține tineri interpreți aflați la început de carieră i se potrivește ca o mănușă. Iar Bach și Mozart sunt doi dintre compozitorii care îl însoțesc de la începutul carierei.

Penultimul concert al Festivalului Primăverii va fi unul de camera și va avea loc miercuri, 19 Martie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok. Violonistul Nagy Kalman și pianistul Tomonori Terai vor interpreta Sonata Primăverii pentru vioară și pian în FA major, opus 24 și Sonata pentru pian pian nr. 8, opus 13 Patetica de  Ludwig van Beethoven și Meditația lui Thais din opera cu același nume de Jules Massenet.

Nagy Kalman este concert-maestrul filarmonicii orădene, prețuit de public pentru calitățile sale artistice și prezența atât în concerte, cât și în recitaluri. Tomonori Terai are doar  16 ani și este încă în formare artistică și profesională, și evident în dezvoltare personală. Deja este o prezență apreciată în social media pentru calitățile sale artistice.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri