Filarmonica Oradea: „Almost classic”, dar numai „almost – aproape”

Trio-ul Artemisia format din membri ai orchestrei filarmonicii orădene, ne invită marți, 14 martie 2023, ora 19, în preambulul Festivalului Primăverii, la un concert „aproape clasic”.  Biroul de presă al filarmonicii explică titlul concertului prin faptul că primii doi compozitori din program s-au născut în perioada romantică, dar au scris lucrări după normele clasicismului muzical.

Oboistul Olimpiu Oancea, cornistul Lorenzo Moroni și pianista Valentina Ventel-Horhat care formează Trio Artemisia au ales doi compozitori destul de rar interpretați pe scenele de concert și un star al muzicii secolului al XX-lea: este vorba despre Heinrich von Herzogenberg, Carl Reinecke și George Gershwin.

Heinrich von Herzogenberg (1843 – 1900) a fost un compozitor austriac, de origine franceză, bun prieten cu mai celebrii Johannes Brahms și Joseph Joachim, care a continuat în Leipzig munca începută de Felix Mendelssohn Bartholdy de redescoperire a tezaurului muzical lăsat de Johann Sebastian Bach. Pasiunea pentru muzica bachiană și prietenia cu cei doi muzicieni stabiliți la Viena au lăsat urme în creația lui. Lucrările lui, de la muzică de cameră, la simfonii și lucrări vocal-simfonice religioase, respectă formele clasicismului, melodiile sunt mai ales transparente, dar prin emoționalitatea lor sunt ancorate în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Trio în RE major opus 61 a fost publicat în 1889, cu un an înainte de moartea soției sale. Lucrarea are melodii melodii ample, când transparente, când de complexitate simfonică. Influența lui Johannes Brahms este uneori palpabilă, dar Herzogenberg are propriul limbaj muzical. Favorizat în această conversație instrumentală este oboiul, care are ocazia să își etaleze frumusețea timbrală și virtuozitatea tehnică. La finalul secolului al XIX instrumentul era deja aproape complet dezvoltat. Cornul dă dialogului muzical profunzime, iar uneori momente ce fac pielea de găină prin lirismul lor. Pianul le asigură celor două instrumente cadrul în care melodiile li se împletesc sau se dezmembrează.

Carl Reinecke (1824 – 1910) a fost pianist, compozitor, dirijor și profesor. A fost unul dintre ultimii muzicieni care a cântat sub bagheta lui Felix Mendelssohn Bartholdy, înainte de moartea prematură a acestuia, iar printre prietenii săi de mai târziu sau numărat soții Robert și Clara Schumann, Johannes Brahms sau Franz Liszt. Printre elevii lui se numără Edvard Grieg, Max Bruch, Leos Janacek, Ethel Smith sau Isaac Albeniz. Trioul pentru oboi, corn și pian a fost publicat în 1887. Cele trei instrumente oferă când un dialog spumos, plin de vervă, când momente de un lirism intens, iar virtuozitatea tehnică este solicitată aproape continuu.

Programul se încheie  cu Eight Easy Pieces de George Gershwin. Publicul va redescoperi melodii cunoscute din creația revoluționarului compozitor american, care îl vor însoți încă o vreme. Vor fi interpretate tot de oboi, corn și pian. Dacă pianul este o constantă în muzica de jazz, oboiul și cornul vor arăta că sunt pe nedrept discriminate de acest gen muzical.

Cei trei membri ai Trio Artemisia sunt instrumentiști ai orchestrei filarmonicii orădene. Olimpiu Oancea este oboist al filarmonicii orădene după staționări în ansamblurile Filarmonicii și operei din Craiova. Datorită calităților artistice și abilităților sociale a fost invitat să participe alături de alte ansambluri orchestrale la turnee în Europa și Asia și a avut ocazia să evoluze sub bagheta unor dirijori importanți. Lorenzo Moroni este deja de 25 de ani orădean, fiind adoptat atât de orchestra simfonică orădeană, cât și de public. Timbrul său cald la corn îmbogățește multe dintre concertele orădene, iar în calitate de dirijor a oferit publicului multe prime audiții. Valentina Ventel-Horhat este cadru didactic la Liceul de Artă orădean și la Facultatea de Arte, și colaborator de încredere al Filarmonicii orădene. În concertul de marți seara le va oferi celor doi colegi cadrul dialogului și disputelor muzicale, asigurând dramaturgia lucrărilor. Din când în când va trebui să se și afirme, altfel va fi eclipsată total de temele sclipitoare sau melancolice ale oboiului și cornului.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri