Ghidul ANCOM despre numerele cu suprataxă/ Când trimiți un SMS către un număr scurt te poți abona la unele servicii cu valoare adăugată și vei fi taxat pe toată durata activării serviciului respectiv

foto/ ancom.ro

Prin intermediul acestor numere ai acces la servicii cu valoare adăugată. Aceste servicii îți oferă, de exemplu, informații din diverse domenii de activitate, divertisment, posibilitatea exprimării unor opinii, accesul la aplicații interactive sau facilitează plata unor servicii/produse etc.

Apelurile sau SMS/MMS-urile către aceste numere au, de regulă, un tarif mai mare decât cel obişnuit aplicat de furnizorul tău pentru apelurile/SMS/MMS-urile pe care le inițiezi şi nu se consumă din minutele/SMS-urile incluse în abonament/extraopţiuni/bonusuri.

Atenţie! Prin transmiterea unor SMS-uri către un număr scurt te poți abona la unele servicii cu valoare adăugată. În acest caz ești taxat la primirea mesajelor care reprezintă conținutul serviciului, pe toată durata în care serviciul este activ.

Serviciile cu valoare adăugată pot fi oferite în mod direct chiar de către furnizorul de servicii de comunicații electronice la care ești abonat, sau pot fi oferite de terți, prin intermediul unor numere atribuite de furnizori. Notă! Terții sunt persoanele care furnizează doar serviciile de conținut (cu valoare adăugată), fără a fi și furnizori de rețele sau servicii de comunicații electronice.

Categorii de numere cu suprataxă

Categorii de numere cu suprataxăForma numerelor cu suprataxă:Serviciile disponibileTarife
Numere naționale scurte interne și codurile scurte pentru SMS/MMS-uri12vx(y), 13vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 17vx(y), 18vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88vx, 96vx(y), 97vx(y), 98vx(y),  99vx(y)servicii cu valoare adăugatăexemple: imagini şi sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), televoting, microplăţi, horoscop, concursuri şi jocuri, acces la aplicaţii ce pot fi descărcate pe telefonul mobil, relaţii cu clienţii sau asistenţă tehnică din diverse domenii oferite de terţi, servicii caritabile, servicii destinate adulțilorsunt stabilite de  furnizor/terț, în funcție de politica sa comercială.în cazul numerelor de forma 17vx(y) sau 18vx(y), tarifele sunt mai mici sau egale cu cele din rețea.
Numere naționale scurte pentru servicii de interes general19vx sau 19vxy, unde”v” poate avea valori între 5 și 9servicii de interes general – relaţii cu clienţii, informaţii transporturi feroviare, consultanţă activităţi bancare, asistenţă rutieră etc.maxim 0,6 euro/minut, fără TVA.
Numere naţionale pentru servicii de informaţii privind abonaţii118(xyz)sunt utilizate pentru aflarea numerelor de telefon sau de fax ale abonaţilor serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului, de regulă pe baza numeluisunt stabilite de furnizor/terț, în funcție de politica sa comercială.
Numere cu tarif special09xxxxxxxxdivertisment, jocuri şi concursuri, prin intermediul numerelor de forma 0900xxxxxxinformații diverse (generale, de afaceri, de marketing, utilitare etc), divertisment, jocuri  şi concursuri, prin intermediul numerelor de forma 0903xxxxxxdivertisment pentru adulţi, prin intermediul numerelor de forma 0906xxxxxxsunt stabilite de furnizor/terț  în funcție de politica sa comercială.

Pe site-urile operatorilor de telefonie vei găsi informații despre numerele cu suprataxă pe care le utilizează, pe care le-au alocat unor terți sau la care oferă acces, tarifele aplicabile și modalitatea de tarifare, precum şi modalitățile prin care poți obține informații sau poți depune reclamații cu privire la serviciile furnizate prin intermediul acestor numere.

Ce informații trebuie să primești?

La momentul promovării serviciilor cu valoare adăugată vei primi informații despre tariful serviciului, precum și următoarele informații, în funcție de modalitatea de accesare a serviciului (prin apel sau SMS/MMS):

  • modalitatea de tarifare a apelului – pe apel sau pe minut, precum și durata minimă ce va fi tarifată, dacă este cazul;
  • modalitatea de tarifare a mesajelor SMS/MMS – numărul de mesaje ce trebuie transmis pentru a avea acces la serviciu și tariful total al acestora. Notă! În cazul serviciilor furnizate prin SMS-uri/MMS-uri cu tarifare recurentă (abonament), trebuie să fii informat cu privire la faptul că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acțiuni din partea ta, despre frecvența primirii mesajelor, dar și despre mecanismul de dezabonare.

Dacă vrei să comanzi un serviciu cu valoare adăugată, la inițierea și pe parcursul furnizării acestui serviciu vei fi informat după cum urmează:

  • în cazul serviciului oferit prin apel vocal, înainte de livrarea efectivă a conținutului, vei primi un mesaj de întâmpinare cu privire la tariful aplicabil și modalitatea de aplicare (pe apel sau pe durata apelului, precum și durata minimă ce va fi tarifată, dacă aceasta este mai mare de 1 minut);
  • în cazul serviciului oferit prin SMS/MMS, mesajele vor conține informații despre tariful serviciului și detaliile despre acesta, de exemplu, modalitatea de confirmare a comenzii pentru accesarea serviciului, perioada de furnizare, codul de acces la conținutul serviciului. Notă! În cazul serviciilor furnizate prin SMS-uri/MMS cu tarifare recurentă (abonament), trebuie să fii informat cu privire la faptul că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acțiuni din partea ta, despre frecvența primirii mesajelor, datele de identificare a furnizorului serviciului, dar și indicarea cuvântului-cheie (de exemplu, STOP) folosit pentru dezabonarea de la serviciu împreună cu numărul/codul scurt unde acesta poate fi transmis.

Notă!  Mesajele de informare sunt furnizate, de regulă, gratuit, iar în cazul în care sunt taxate, costurile acestora nu vor depăși tarifele pentru apelurile sau SMS-urile/MMS-urile naționale asociate planului tău tarifar.

Pentru a obține detalii despre facturarea serviciilor cu valoare adăugată, ia legătura cu furnizorul tău sau solicită acestuia o factura detaliată.

Etapele procesului de comandă a serviciilor cu valoare adăugată sunt descrise la pct. 5.4 din Codul de conduită elaborat de ANCOM.

Ce, cum și unde reclami

În situația în care nu primești aceste informații în procesul de accesare a serviciilor cu valoare adăugată sau operatorii de telefonie nu publică pe pagina de internet proprie informațiile de mai sus, ANCOM poate lua măsuri. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM şi trimite-ne o sesizare.

Distribuie informația
Alte știri