Iubitorii muzicii și ai scenei din Oradea sunt din nou răsfățați cu opera adevărată

Rigoletto, una dintre cele mai frumoase opere verdiene va fi interpretată joi seara, de la ora 19, de soliști ai Operei Române din Cluj-Napoca și orchestra filarmonicii orădene, cărora li se alătură Corul bărbătesc al operei clujene. La pupitrul dirijoral se va afla David Crescenzi. Spectacolul de operă va avea loc pe scena Teatrului Regina Maria, nu la Filarmonică. Iubitorii muzicii și ai scenei sunt din nou răsfățați cu opera adevărată, nu doar cu opera în concert, care la nevoie mai potolește dorul de artă completă.

Dacă Aria ducelui de Mantua La donna e mobile este arhicunoscută și abuzată, fiind folosită în tot felul de reclame și sonerii de telefon, restul operei este cunoscut doar de iubitorii operei. Subiectul poate concura cu orice drama romantică hollywoodiană. În funcție de soliști și de înscenare, opera se dovedește foarte des un blockbuster pentru casele care o au în program. Un duce absolutist necinstește soțiile și fiicele frumoase ale supușilor săi, profitând și de sprijinul bufonului său Rigoletto. După ce acesta din urmă este blestemat de contele Monterone, a cărui fiică a fost abuzată de duce, subiectul ia o turnură dramatică. Blestemul cade asupra lui Rigoletto: ducele îi va abuza fiica. În final aceasta moare, iar tatăl ei este găsit vinovat. Un subiect pur romantic cu potențial psihologic, pe baza unei piese a lui Victor Hugo, în care binele și răul se confruntă, iar blestemele au putere. Siropos pentru unii, dramatic pentru alții, dar împletit cu muzica lui Giuseppe Verdi o adevărată bijuterie muzicală, de la ariile ducelui, a lui Rigoletto sau Gildei, la faimosul cvartet final, care a fost o adevărată inovație și un punct de cotitură în dezvoltarea operei. Aria cinică a ducelui de Mantua „La donna e mobile” a devenit un șlagăr încă din seara premierei, fiind apoi cantata pe străzile Veneției. Verdi a bănuit efectul ariei și a  oferit-o primului solist abia cu câteva ore înainte de premieră.

Chiar dacă fiecare solist este răsfățat cu arii frumoase, opera le solicită abilități actoricești, interpreții primind adevărate provocări. Acestor provocări le vor face față joi seara baritonul Florin Estefan în rolul titular, tenorul Daniel Magdal ca duce de Mantua, soprano Diana Țugui ca Gilda, Alexandra Leșiu ca Maddalena. Florin Estefan are ocazia să evolueze într-unul dintre cele mai frumoase roluri scris pentru bariton și să lase pentru câteva ore problemele manageriale în fundal, el fiind și managerul general al operei române clujene. La pupitrul dirijoral se află David Crescenzi, directorul artistic al aceleași instituții culturale. După o perioadă lungă în care relațiile dintre filarmonica orădeană și opera din Cluj-Napoca nu au fost cele mai calde, situația se schimbă în ultimii ani spre bucuria și răsfățul publicului orădean.  

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri