Japonezii și-au dezvăluit secretul rezolvării problemelor

Sala Mare a Primăriei Oradea a găzduit joi, 8 iunie, o conferință organizată de Kaizen Institute România cu tema Managementul Kaizen by Harmony unește mediul de afaceri și cel social. Primarul Ilie Bolojan a deschis manifestarea, la care au participat majoritatea coordonatorilor instituțiilor din subordinea municipalității, precum și oameni de afaceri interesați să afle secretul evoluției constante a japonezilor. „Trebuie să luăm modele de bune practici. Dacă ținem cont de faptul că vreo 3.000 de oameni lucreză în spitalele orădene, gestionate de noi, iar alte 2.000 de persoane se regăsesc în structurile administrației locale, putem considera Primăria Oradea ca fiind la nivelul unei mari companii. Eu cred ca de la an la an ne-am îmbunătățit acivitatea. Totuși, este loc și de mai bine”, a spus edilul orădean, mărturisind că de la primul contact cu Kaizen Institute din 2012, poate vorbi de o oarecare dezmorțire a serviciilor oferite cetățenilor. Efectele implementării sistemului Kaizen se văd, de exemplu, la scurtarea timpilor de eliberare a documentelor prin Instituția Arhitectului Șef. Astfel, chiar dacă termenul legal de eliberare a documentelor este de 30 de zile, Direcția de Urbanism eiberează un Certificat în două zile lucrătoare, iar o Autorizație de Construcție, în cinci zile lucrătoare. Prin introducerea în 2014 a ideii de eliberare în regim de urgență a acestor acte, orădenii au resimțit schimbarea de atitudine și de respect din partea funcționarilor publici, deveniți mai interesați în a scurta timpii de lucru prin reducerea „mâinilor” prin care trec respectivele hârtii și a perioadei de ședere la ștampilare pe mesele șefilor instituției.
Julien Bratu, managerul pe România al Kaizen Institute, mărturisește că „în Primăria Oradea contează cetățeanul și orientarea către clienți”, situație pe care a constatat-o de-a lungul timpului, în urma pregătirii unor angajați din această instituție.

Secretul? Inclusiv spălarea toaletelor poate aduce satisfacții
Scopul conferinței de joi a fost, însă, acela de a le prezenta participanților o nouă filozofie, un secret ce stă la baza succesului societății nipone: curățenia! Despre importanța curățeniei și efectele acesteia au vorbit Yoshihito Tanaka, președintele Asociației Clean Up Japan (asociație formată din patroni voluntari, care organizează două acțiuni anuale, de amploare) și al Grupului Nakayama. Oaspetele japonez a povestit că în urmă cu 26 de ani, când Japonia s-a confruntat cu un mare crah economic, nu a știut ce să facă ca să supraviețuiască. Și, ca de fiecare dată, atunci când ai nevoie, apare și persoana potrivită să te ajute, l-a întâlnit pe unul dintre cei mai mari oameni de afaceri din Țara Soarelui Răsare, întreprinzător cu un lanț de 400 de magazine de electronice în întreaga țară. La întrebarea „Ce faci ca să reziști?”, răspunsul a fost unul șocant: „Spăl toalete în fiecare zi de mai bine de 30 de ani!” Tanaka nu s-a apucat să spele toalete, ci în fiecare dimineață, de la ora 06:00-06:30, a început să igienizeze de unul singur un părculeț din imediata vecinătate a casei sale. După șase luni, a constatat că locul arăta mai bine decât înainte, iar micul templu din parc atrăgea privirile datorită strălucirii sale. Pornind de la schimbarea atitudinii, de mutare a atenției spre mediul înconjurător, Tanaka nu numai că a găsit soluții practice de redresare a firmelor sale, ci a reușit să-și atragă angajații în acest efort de a manifesta repect față de lucruri, față de oameni, față de viață. „Este important să nu fugim de problemă. Dacă ne imaginăm problema ca fiind ceva murdar, punem mâna în locul murdar, îl curățăm, îi redăm frumusețea inițială, creăm un sentiment bun, un sentiment de unitate cu echipa cu care faci curățenie. Reforma și îmbunătățirea pornesc de la implicarea în problemă”, a conchis Tanaka.
Un alt oaspete important, Toru Shimizu, director al Asociației Clean Up Japan și fost director al unui departament de Poliție, susține că introducerea sistemului Kaizen a reprezentat o schimbare de atitudine a polițiștilor japonezi. Astfel, prin introducerea obligativității spălării de către polițiști a vehiculelor de serviciu la fiecare schimbare de tură, a dus la scăderea numărului accidentelor și avariilor și, implicit, a cheltuielilor de reparații. Nu doar polițiștii au învățat Kaizen, ci și copiii, care participă obligatoriu, la sfârșitul cursurilor, la curățenia claselor.

Igienizarea Parcului Silvaș, exemplu de bune practici
Pentru a-i determina pe orădeni să se implice mai mult în viața socială a urbei, japonezii îi așteaptă mâine, 9 iunie, de la ora 09:30, în Parcul Silvaș de pe malul Crișului Repede, la o acțiune de igienizare a zonei. „Atunci când facem curățenie, schimbăm eenergia locului și, parcă, lucrurile vin cu ușurință”, conchide Yoshihito Tanaka.

Distribuie informația
Alte știri