La Oradea, se caută soluții care să asigure un trafic fără probleme al trotinetelor electrice

Executivul primăriei, reprezentat de viceprimarul Marcel Dragoș, city-managerul Mihai Jurca, directorul Direcției Tehnice din Primăria Oradea, Sebastian Marchiș, directorul Poliției Locale, Samuel Milian și arhitectul-șef Radu Fortiș, a purtat în această săptămână mai multe intalniri cu reprezentanții operatorului Bolt Operation Ou, cel care gestionează în Oradea un parc de 250 de trotinete electrice.

Discuțiile au vizat  identificarea soluțiilor pentru rezolvarea diferitelor discordanțe existente în utilizarea serviciului de trotinete electrice în Oradea.


„În continuare, așteptăm prezentarea de către operator a unui program coerent de ridicare a trotinetelor, cu o frecvență de minimum 3 ori/zi, care să asigure degajarea spațiilor încărcate cu trotinetele care perturbă traficul auto și al pietonilor. După primele discuții, este funcțional un grup de WhatsApp, la care au acces și reprezentanții Primăriei Oradea și care era foarte necesar rezolvării diferitelor situațiilor din teren. O altă propunere deja implementată este crearea pe aplicația Oradea City Report, la secțiunea „ALEGE PETIȚII”, a categoriei „Trotinete BOLT”, unde oricine poate face o sesizare cu privire la staționarea neconformă a acestora”, a precizat viceprimarul Marcel Dragoș.


Printre solicitările făcute de municipalitate operatorului de trotinete electrice, ca urmare a constatărilor făcute în teren și a sesizărilor venite din partea orădenilor, se numără:

  • Schimbul de date între Primăria Oradea și Bolt, pentru a avea un control cât mai bun asupra numărului de trotinete avizat, pentru a vedea timpul de staționare și programul de ridicare a trotinetelor;
  • delimitarea clară în oraș a zonelor cu interdicție pentru circulația  trotinetelor electrice: roșu (interdicție totală), portocaliu (interdicţie parțială – adică trotineta merge cu viteza maximă de 5 km/h, dar nu poate parca), galben (se circulă normal, dar cu interdicție de parcare)
  • Primăria și Bolt analizează pârghiile legale pentru introducerea unei suprataxe la acei utilizatori care își abandonează trotineta într-o zonă interzisă, chiar dacă s-a închis sesiunea;
  • Bolt analizează o soluție tehnică prin care trotinetele să detecteze punctele de presiune, astfel încât să se evite utilizarea neconformă (mai mult de 2 persoane/trotinetă);
  • Operatorul să vină cu propuneri de noi locații pentru parcarea trotinetelor, acestea urmând să fie analizate de Primăria Oradea. Cu cât parcările destinate trotinetelor electrice vor fi mai multe, cu atât utilizatorii vor fi încurajați să parcheze regulamentar. În plus, Bolt își propune să acorde bonificații celor care vor parca regulamentar.  

Urmează ca toate temele abordate să fie analizate de operatorul Bolt Operation Ou împreună cu celelalte direcții, instituții implicate, după care ele vor fi implementate.

„Nu putem nega faptul că trotinetele electrice sunt o alternativă foarte bună la autoturismul pe distanțe scurte, acestea fiind mijloace de deplasare potrivite pentru zonele urbane aglomerate, de cele mai multe ori timpul de parcurgere a distanțelor fiind mult mai scurt decât cu mașina. Cu toate acestea, faptul că în Oradea s-a avizat amplasarea stațiilor pentru trotinetele electrice de abia de anul acesta, face ca acest tip de circulație să aibă încă nevoie ajustări, de corectări, de îmbunătățiri, tocmai pentru a ne asigura că circulația cu acest mijloc de transport se desfășoară fără nicio problemă în trafic”, a precizat city-managerul Mihai Jurca. 

Potrivit regulamentului privind utilizarea trotinetelor electrice pe domeniul public al municipiului Oradea, utilizatorii acestora trebuie să aibă cel puţin 14 ani şi să circule pe şosea, pe banda întâi, cu excepţia zonelor unde sunt amenajate piste pentru biciclişti, situaţie în care trebuie să le folosească pe acestea. Totodată, casca de protecție este obligatorie pentru cei care au vârsta sub 16 ani.

Se poate circula cu trotineta pe trotuare doar dacă este desenată o pistă pentru biciclete, sau pe aleile din parcuri dacă nu încurcă pietonii.

Potrivit regulamentului, trotinetele nu pot staţiona şi nici nu pot fi parcate: pe carosabil, în staţiile de transport public, în staţiile pentru taxi, pe locurile de parcare ale maşinilor, pe trecerile de pietoni, pe pistele pentru biciclişti, pe spaţiile verzi sau în zone de acces auto.

Încălcarea regulilor de circulaţie sau de staţionare poate fi sancţionată cu amenzi între 200 şi 400 lei, care pot fi aplicate atât de poliţiştii rutieri, cât şi de cei locali.

Distribuie informația
Alte știri