Lucrările la calea ferată dintre Oradea și Cluj Napoca se derulează într-un ritm care pune în pericol finanțarea europeană / Avertisment Pro Infrastructura

lucrările pe Magistrala 300 (M 300) se derulează într-un ritm care pune în pericol finanțarea europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), avertizează Asociația Pro Infrastructură (API).

Progresul antreprenorului Arcada este destul de slab deși traficul este închis din ianuarie 2024 pe lotul 2 al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor), reconstrucția căii ferate Aghireșu-Poieni fiind atacată încă din noiembrie 2023.

Pe aici se circula înainte de reconstrucție cu 80 km/h. După ce lucrările vor fi terminate, vitezele maxime vor crește la 100 km/h (Aghireșu-Huedin), 120 km/h (Huedin-Brăișoru) și 85 km/h până la Poieni. Linia va fi electrificată, o premieră în nord-vestul Ardealului, și se va instala sistemul european de semnalizare ETCS.

Antreprenorul este mobilizat în special între Brăișoru (minutul 10) și Poieni, cu oarece activitate la Huedin (min 6). Se lucrează mai ales la structuri (poduri și podețe). Lotul de 36 km în valoare de 1,5 miliarde lei a ajuns la aproximativ 3% stadiu fizic, adică mult sub nivelul de 3% pe lună necesar ca să fie gata în termenul PNRR din 2026.

Acest tronson este din păcate singurul atacat mai serios din cele patru semnate în ianuarie 2023 pentru proiectare și execuție. Data limită a PNRR din 2026 este chiar și mai greu de atins pe celelalte loturi.

Pe Cluj-Aghireșu se va circula cu 100 km/h și există autorizație de construire. Poieni-Aleșd include zona de defileu, cea mai dificilă, unde sperăm să iasă autorizația în următoarele săptămâni. Pe acest sector trenurile vor merge cu 75-100 km/h, fir simplu, cu 160 km/h pe secțiunea Vadu Crișului-Aleșd.

Pe tronsonul Aleșd-Oradea, proiectat la 160 km/h, linie dublă, tocmai a fost emisă autorizația de construire și ar trebui, teoretic, să vedem mișcare în teren în curând.

Distribuie informația
Alte știri