Filarmonica orădeană propune publicului un concert emoționant, în locul concertului anulat la finalul lui Octombrie. Evenimentul va avea loc joi (11 Noiembrie), de la ora 19, la Basilica Romano-Catolică (fostul Muzeu al Țării Crișurilor), din strada Șirul Canonicilor 2.
Ansamblul orădean dirijat de Igor Lungu și baritonul Florin Estefan oferă publicului cinci piese de mare intensitate emoțională, care prelucrează tema morții și a despărțirii.
Sospiri, op. 70 de Edward Elgar este o piesă de scurte dimensiuni, rar interpretată din păcate. „Inițial, piesa trebuia să poarte numele Soupir d’Amour (Suspin de dragoste) însă, intensitatea sentimentelor create de muzica lui Elgar, l-a făcut pe compozitor să îi schimbe numele în italienescul Sospiri (Suspine)”, precizează biroul de presă al filarmonicii.
Kindertotenlieder (Cântecele copiilor morți) de Gustav Mahler este unul dintre cele mai interpretate cicluri de Lieduri, compus de Mahler pe câteva dintre poeziile lui Friedrich Rückert. Poetul romantic își prelucrează durerea după pierderea celor doi copii. Gustav Mahler va avea neșansa să își piardă fiica cea mare, la scurt timp după finalizarea ciclului.
Cea mai cunoscută lucrare a serii este Adagio din Cvartetul pentru coarde op. 11 de Samuel Barber. Lucrarea a fost orchestrată și a devenit cunoscută în lumea largă și de cătrre nemelomani, după atacul asupra turnurilor gemene și a Pentagonului din 11 Septembrie 2001. A fost piesa interpretată la prima ceremonie de comemorare a victimelor. Melodia simplă repetată și dezvoltată atinge o intensitate emoțională paroxistică, și nu lasă niciun ascultător rece.
„Cântecele și dansurile morții” de Modest Mussorgsky readuc în prim plan realitatea dureroasă: moartea nu ține cont de vârstă și de ordinea venirii pe lume. Stilul direct, uneori agresiv, tipic lui Mussorsky surprind șocul și brutalitatea durerii cu care este confruntat fiecare om când pierde pe cineva drag, indiferent că este vorba despre un bebeluș, o femeie tânără, un țăran simplu sau un mareșal pe câmpul de luptă.
Ultima „moartea” plânsă a serii este cea a Melisandei din muzica de scenă la „Pelleas și Melisande”, compusă de Jean Sibelius.
Baritonul Florin Estefan, orădean de origine, va interpreta liedurile lui Mahler și cântecele lui Mussorgsky. Solistul și managerul general al Operei Române clujene Florin Estefan, ajuns la deplină maturitate vocală și artistică, cu o experiență bogată în operă și muzica vocal simfonică, are ocazia să se depărteze de imaginea de „personaj rău” cu care a fost cadorisită vocea de bariton de majoritatea compozitorilor de operă. Piesele îi solicită atât calitățile vocale, cât și cele emoționale, pentru a transmite publicului o experiență muzicală aparte, cu mișcări scenice limitate.
Dirijorului Vladimir Lungu, cadru didactic și director al Operei din Izmir, Turcia, îi revine sarcina de a canaliza talentul solistului și al orchestrei orădene, pentru a forma un tot unitar și pentru a zugrăvi nu doar durerea produse de moartea, ci și pentru a oferi măcar o lumină de speranță sau pentru a reînvia amintiri frumoase cu cei plecați dintre noi.
Concertul va fi însoțit de imagini și texte ce nu sunt recomandate persoanelor sub 16 ani. Conceptul video este semnat de Magdy Hawash, luminile de Liviu Pop, iar titrajul de Diana Baciu.
Daniela Stoica