Oradea s-a clasat pe locul II pe țară la secțiunea Managementul deșeurilor – arată raportul național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale

În urma Raportului național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale – „Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local”, Oradea s-a clasat pe locul II pe țară la secțiunea „Managementul deșeurilor”, obținând 70 de puncte din 100 posibile, la o diferență de 1 punct de orașul Sibiu, care s-a clasat pe locul I.

Criteriile avute în vedere la acordarea punctajului au fost: infrastructură colectare; informare și educare; reciclare; administrative-financiar; inovarea și promovarea tranziției către economie circulară.

Studiul, realizat în premieră în România, oferă o viziune asupra serviciilor publice oferite cetățenilor, dar și recomandări specifice pentru îmbunătățirea calității acestora. Realizat în perioada septembrie 2021 – mai 2022, studiul a vizat 47 de UAT-uri (municipii reședință de județ și primăriile de sector din București).

Pentru realizarea monitorizării modului în care sunt gestionate serviciile monitorizate, s-a ținut cont atât de prevederile legale care trebuie respectate de către autoritățile publice locale, conform normelor legislative în vigoare, cât și de bune practici și recomandări internaționale.

Proiectul „Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local” este derulat de Societatea Academică din România, în parteneriat cu Act For Tomorrow și Vellenes Fellesorganisasjon și beneficiază de sprijinul financiar Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021.

Scopul principal al proiectului îl reprezintă creșterea capacității de mobilizare și implicare civică, prin dezvoltarea unui set de metode și instrumente de monitorizare și advocacy în vederea îmbunătățirii calității serviciilor.

Clasată pe locul II, Oradea a obținut un punctaj de 70 de puncte, prezentându-se astfel:

1.      Colectare separată pe fracții

  • Pe câte fracții se asigură colectarea deșeurilor: reciclabil, menajer și biodegradabil – 9 puncte;
  • Infrastructură: amenajarea de platforme în cadrul asociaţiilor de proprietari;
  • Frecvență/Program colectare: case – o dată pe săptămână, atât pentru deşeurile reciclabile, cât şi pentru cele biodegradabile şi reziduale în zile diferite ale săptămânii; blocuri – reciclabile uscate, o dată la 3 zile; biodegradabile şi reziduale: zilnic în perioada 1 aprilie – 30 septembrie, în zona centrală, de la sectorul alimentar, hoteluri, pieţe, spitale, grădiniţe şi creşe şi o dată la două zile în celelalte zone; o dată la cel mult 3 zile, în perioada 1 octombrie – 31 martie.

2.      Colectare biodeșeuri

  • serviciul public de salubrizare asigură infrastructura necesară colectării deşeurilor biodegradabile, atât la case cât și la blocuri – 10 puncte.

3.      Colectare DEEE, voluminoase, construcții

  • Colectare DEEE: 2 centre – puncte fixe, campanii colectare, prima sâmbătă din lună – 3 puncte;
  • Colectare deșeuri voluminoase: 2 centre – puncte fixe, aport voluntar + campanii – 3 puncte;
  • Colectare deșeuri construcții: 2 centre, preluare gratuită colector – 2.5 puncte;
  • Regulament deșeuri construcții – 2 puncte.

4.      Infrastructură colectare separată școli

  • Câte școli sunt dotate cu infrastructură colectare separată: parțial – 29 – 2 puncte.

5.      Informare și educare

  • Pagini web informare: https://rervest.ro/utile/ – 2 puncte;
  • Campanii de informare – discuții cu oamenii purtare de voluntari, conferinţe de presă, dezbateri asociații locatari, articole în mass-media, deplasări și verificări în teren, spoturi radio, campanie influencer social media – 4 puncte.

6.      Colectare și reciclare

  • Rata de reciclare: 16.38% – 4.5 puncte;
  • Deșeuri colectate: 81.453,47 t;
  • Deșeuri depozitate: 70.382,24 t;
  • Deșeuri reciclate: 5.632,1 t;
  • Deșeuri incinerate: 8.162,35 t.

7.      Financiar și administrative

Contract de salubrizare: actualizat – 1 punct; publicat – 1 punct;

Plătește pentru cât arunci ✓ Frecvență ✓ Volum ✓ – 14 puncte.

8.      Programe proprii prevenire/inovare

  • Proiect pilot gândit să stimuleze colectarea separată şi să ajute asociaţiile de proprietari să distribuie echitabil costul facturii de salubritate. 545 de familii vor primi saci personalizaţi, cu coduri unice, fără de care nu vor putea deschide uşile ţarcurilor de la pubele. Tot acolo, camerele de filmat cu sesizor îi vor identifica pe cei care produc distrugeri, abandonează deşeurile lângă pubele – 4 puncte.

9.      Deșeuri abandonate:

  • Instrument sesizare deșeuri abandonate – 2 puncte.

10.  Altele

  • Parte din rețeaua Zero Waste Cities – 2 puncte;
  • Transparență 544/2001 – 1 punct;

Ca recomandări, Oradea a primit următoarele direcții: organizarea colectării și asigurarea infrastructurii pentru sortarea la sursă a deșeurilor, pe 5 tipuri de deșeuri: hârtie/carton, plastic/metal, sticlă, biodeșeuri, și menajer; implementarea unor programe de educaţie Zero Waste în școli, despre metode de prevenire și de reducere a deșeurilor, cât și despre sortare și colectarea separată; dotarea tuturor unităților de învățământ cu infrastructură de colectare separată.

Distribuie informația
Alte știri