Parcarea suspinelor. După 12 ani, parcarea subterană din Piața Independenței va costa cu 300% mai mult decât era prevăzut inițial. Comunicat USR

Ne-am obisnuit atat de mult cu groapa din centru incat prezenta ei nici macar nu mai este observata in drumurile noastre zilnice. S-au scurs 12 ani de la momentul punerii pe masa Consiliului Local Oradea a proiectului parcării subterane din Piata Independentei. 8 ani de cand parcarea a fost inchisa si s-a inceput excavarea si amenajarea malului Crisului si 5 ani de cand au inceput efectiv lucrarile la parcarea propriu-zisa. Parcarea subterana din Piata Independentei din Oradea este una dintre nereușitele cele mai semnificative ale administrației orădene. S-au ratat succesiv nenumarate termene de finalizare, dupa 12 ani de planuri si hotarari ale Consiliului Local, schimbari de proiecte, solutii tehnice si proiectanti, licitatii anulate si scandaluri, dar a ajuns sa coste cu 300% mai mult decat era prevazut initial.

USR Bihor a realizat o cronologie a lucrarilor intreprinse pe care va invitam sa o parcurgeti (anexa – https://bihor.usr.ro/2020/02/11/parcarea-suspinelor/).

Proiectul parcarii subterane de pe strada Independentei depaseste – ca si costuri si intindere in timp – chiar si esecul inregistrat cu amenajarea Dealului Ciuperca. Costul investitiei, in anul 2008, era de 4 000 000 de euro plus TVA: (3 500 000 de euro parcarea 250 000 de euro proiectare si consultanta, 250 000 de euro realizarea partii supraterane).

Costul investitiei, in anul 2020, este de aproximativ 13 000 000 milioane de euro plus TVA (43 200 941 lei + TVA parcarea, 9 947 361 lei plus TVA realizarea partii supraterane, 5 200 000 lei + TVA amenajare mal stang Cris). La acest cost se adauga alte cheltuieli pe care le putem doar presupune pentru ca nu le-am gasit publicate niciunde (lucrari de conservare, avize si documentatii, expertize tehnice (3-4), paza, lucrari inutile – marirea parcarii in 2010) precum si costul deranjului cetatenilor.

Daca adaugam la toate acestea si contravaloarea taxelor de parcare neincasate in anii in care parcarea nu a fost finalizata, avem o imagine de ansamblu reala asupra acestei situații ce se va sfarsi prin a ne costa aproximativ 30 000 de euro pentru un loc de parcare!

Epopeea parcarii a fost permanent pigmentata de scandaluri si de erori pentru care, ca si in alte cazuri, nu s-a cautat si nici nu s-a gasit vreodata un vinovat, ADP Oradea, Primaria Oradea, RDS RCS, proiectantii si constructorul pasand mereu vina de la unul la altul. Intr-un final, costul bramburelilor va fi plătit de oradeni pentru ca investitia este realizata din bugetul propriu al Primariei Oradea, RDS RCS – partenerul din acest proiect – refuzand sa isi asume costul esecului ulterior intelegerii initiale. Ca si cand totul nu ar fi de ajuns, expertizele tehnice comandate pe parcurs au aratat ca Sinagoga Zion din vecinatate se inclina fiindca i-a fost afectata stabilitatea prin sapaturile executate in proximitate iar parcarea propriu-zisa “ia apa” in ritmul de 1,2 metri cubi/ora, de 10 ori peste limita prognozata.

Proiectul si-a gasit si un antreprenor pe masura: Constructii Bihor. Firma este controlata de deputatul Gavrila Ghilea, prim vicepresedinte PNL Bihor, fost Senator, fost Prefect, fost Viceprimar si fost Vicepresedinte al Consiliului Judetean Bihor sub aproape toate culorile spectrului politic local: PSD, PD, PD-L, PNL. Constructii Bihor si-a adjudecat toate contractele pentru parcari subterane si supraterane din Oradea pana acum – parcarea de pe strada Independentei, parcarea din Piata Rogerius, parcarea din spatele Tribunalului, parcarea “Vointa” – pe langa numeroase alte lucrari edilitare in Oradea si judetul Bihor: podul Macio, pavarea strazii Republicii, strada Universitatii, etc. Multe dintre aceste lucrari sunt cunoscute oradenilor pentru diverse aspecte mai mult sau mai putin prezentate in presa locala.

In acest punct al dezvoltarii orasului, consideram ca este momentul unei viziuni integrate a transportului în Oradea care să răspundă provocărilor viitorului. Planurile de mobilitate urbana si strategia de parcari a Municipiului Oradea trebuie sa deserveasca interesului comunitatii pe termen lung, nu pe termen scurt si mediu. O realitate incontestabilă este că numarul masinilor care circula zilnic in Oradea creste si va creste exponential in anii urmatori.

Ori, Primăria Oradea duce o politică ambiguă. Pe de-o parte afirmă că dorește să favorizeze pietonii și să reducă poluarea printr-o serie de măsuri binevenite, pe de altă parte însă construiește parcari uriase in centrul orasului, largește si mai mult bulevardele, asfaltează si betonează, inclusiv teren verde, pentru locuri de parcare, expropriaza case de locuit cu scopul de a face loc masinilor sa circule si sa parcheze. In ritmul acesta este firesc sa ne intrebam unde vom trage linia? Cate parcari sa mai facem, cat de mult sa largim strazile? Va fi vreodata de ajuns? Aproape ca am devenit personaje de poveste care dorm pe prispa casei in timp ce calul doarme in pat. Si facem toate acestea cu pretul sanatatii noastre si a zeci de milioane de euro cheltuiti anual in timp ce alte domenii ale vietii noastre de zi cu zi sunt subfinantate sau ignorate.

USR susține tipul de oraș care favorizeaza mijloacele de locomotie nepoluante (sau cat mai putin poluante) si cresterea suprafetelor de spatiu verde. Link pentru anexa: https://bihor.usr.ro/2020/02/11/parcarea-suspinelor/

Distribuie informația
Alte știri