Pasiune și melancolie în Concertul Mestre&Dvorak, de la Filarmonica Oradea

La final de carnaval și de Sf. Valentin, suntem invitați la un concert pasional, cu inspirație folclorică. Joi, 15 februarie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok, avem ocazia să savurăm Uvertura Carnaval de Antonin DvorakViolintango Concert pentru vioară și orchestra de Melani Mestre și Simfonia a IV în re minor, opus 13, B41 de Antonin Dvorak.

Antonin Dvorak (1841 – 1904) este unul dintre cei mai îndrăgiți și prezenți compozitori în programele de concert din întreaga lume. Dar deși creația sa este impresionantă, cuprinzând sute de lucrări cu și fără opus, în majoritatea genurilor muzicale, de la muzică de cameră și simfonică, concerte, opere, muzică religioasă, coruri. În conștiința melomanilor și a nemelomanilor rămâne însă cu Simfonia a IX „Din Lumea Nouă”, cele două cicluri de dansuri slave și Aria Rusalkăi „Cântec către Lună” din opera cu același nume. Programul din această seară ne reamintește că de fapt genialul compozitor, atât de admirat și promovat de Johannes Brahms, a compus mult mai mult și pe deasupra și foarte bine, în afară de cele câteva șlagăre. Uvertura Carnaval este o bijuterie muzicală. Nu a deschis nicio operă, cum face în mod tradițional o uvertură, ci este o lucrare care face parte dintr-o serie de trei asemenea uverturi de sine stătătoare. La fel ca în majoritatea lucrărilor sale, spiritul lucrării este influențat de folclorul Boemiei, cu linii melodice ample și ritmuri când înflăcărate, când melancolice. Uvertura este o adevărată sărbătoare a vieții și a bucuriei, cu multe dintre fațetele ei. Simfonia a IV-a în re minor, care va încheia seara, rămâne de obicei în umbra ultimelor trei simfonii. A IX-a eclipsând oricum aproape toată creația sa. În Simfonia a IV-a, Dvorak reușește ceea ce contemporanii săi încă nu reaușeau: să contopească elemente stilistice a doi compozitori în jurul cărora se luptau criticii și melomanii vremii: Richard Wagner și Johannes Brahms. După Dvorak o asemenea sinteză îi reușește de minune și mai tânărului Max Reger. Dvorak contopește arta variațiunii și orchestrării brahmsiene cu pendulările între tonalități wagneriene, ba chiar cu teme din operele acestuia, și eroismul specific romantismului, în timp ce spiritul poporului ceh este coloana vertebrală.  

În același spirit al valorificării tradiției populare și muzicale se înscrie și lucrarea mediană a serii Violintango Concert pentru vioară și orchestra de Melani Mestre (1976- ), lucrare compusă în 2009. Premiera absolută a avut loc în 2010, în cadrul Festivalului Internațional Improvizatia, din Lviv. Compozitorul catalan contopește elemente de tango argentinian, cu tradiția muzicală europeană și cea sud-americană, influența lui Astor Piazzola fiind pregnantă. Concertul pulsează de pasiune și de dor, iar instrumentele de coarde suspină și vibrează pe înțelesul tuturor. La concertul de mâine seară ne vom bucura și de prezența compozitorului, după cum ne informează biroul de presă al Filarmonicii.

Solistul serii este Nagy Kalman, concertmaestrul orchestrei orădene, apreciat deja de aproape 20 de ani de publicul orădean pentru tehnica și inteligența sa muzicală. Dirijorul serii va fi Szabolcs Hermann, care își construiește de câțiva ani o frumoasă carieră internațională, atât în calitate de șef de orchestră, dirijor de cor de copii, fondator al unui festival muzical și compozitor. Mâine seară el va reuni două lucrări din despărțite în timp de 150 de ani, dar unite prin pasiunea pe care o emană și dorința de a atinge și mișca inimi.

Mai găsiți bilete la acest concert la caseria filarmonicii sau pe siteul bilete.ro .

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri