Pentru Direcţia de Asistenţă Socială Oradea anul 2022 a fost unul plin de provocări, cu atribuții noi

Directorul executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea (DASO), Anca Grama, împreună cu viceprimarul Antonia Nica, coordonator al instituției, au susținut azi, 26 ianuarie 2023, o conferință de presă, în care au prezentat raportul de activitate al instituţiei pe anul trecut.

”Doresc să îi mulțumesc doamnei director Anca Grama și întregului colectiv al Direcției de Asistență Socială Oradea pentru  suportul oferit mie în a mă familiariza cât mai repede cu specificul acesteia. Volumul de muncă al DASO, în anul 2022, an al reducerii impactului pandemiei, nu numai că s-a menținut în asistența și suportul persoanelor vulnerabile și în nevoie, dar a și crescut.  DASO s-a adaptat rapid, pentru că atunci când vorbești de persoane în nevoie și persoane vulnerabile, e nevoie de fapte, de resurse imediate, de muncă și de livrare imediată. Dar colegii s-au descurcat, s-au adaptat rapid, au inițiat noi proiecte, au inițiat noi colaborări și au  reușit să mențină solidaritatea dintre orădeni pentru cei aflați în nevoie. Pentru tot ce au făcut și în anul 2022, îi felicit și îi asigur de întregul meu sprijin” , a precizat  viceprimarul municipiului Oradea, dna Antonia Nica.

Detalii legate de activitatea DASO au fost prezentate de către directorul executiv al instituției, dna Anca Grama.

,, Anul 2022 a fost unul plin de provocări, cu atribuții noi, am beneficiat de suportul comunității, dar și de sprijinul colegilor noștri din cadrul Direcției de Asistență Socială cărora le mulțumesc că au fost alături de cetățeni și în acest an. Am încercat să ajutăm și să găsim soluții tuturor celor care s-au adresat instituției noastre. Rolul nostru este foarte important nu doar pentru cetățenii vulnerabili aflați în nevoie, pentru oamenii fără adăpost și beneficiari de ajutor social, ci și pentru părinții care își duc copii la creșă, pentru vârstnicii noștri din comunitate, pentru mamele care beneficiază de indemnizație de creștere a copilului, de alocație pentru copii, sau pentru cei care au nevoie de anchete sociale din partea instituției noastre, respectiv persoanele care urmează să fie încadrate în grad de handicap, copiii care au nevoie de orientare școlară, pentru solicitanții de ajutor de încălzire și pentru refugiații ucraineni.”, a precizat directorul DASO, Anca Grama în cadrul conferinței.

În decursul anului 2022, un număr de 15033 de solicitări au fost depuse la DASO prin Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială, în ușoară scădere față de anul 2021.

În ceea ce privește beneficiile acordate de către DASO în anul 2022, în baza Legii 416/2001, numărul mediu lunar de dosare de ajutor social aflate în plată este de 127, iar 240 de persoane sunt beneficiare de ajutor social/lună. Lunar un număr mediu de 34 de persoane apte de muncă beneficiare de ajutor social au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local, iar 99 solicitări au fost aprobate pentru a primi ajutor de urgență, suma totală fiind de 141.400 lei. Lunar, 68 de persoane au beneficiat în anul 2022 de cantină socială, dintre care 24 de persoane au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local.

De asemenea, în cadrul proiectului „Nu munceşti, nu primeşti”, derulat de către DAS Oradea, începând cu anul 2018, angajaţii DASO au continuat și în anul care a trecut să monitorizeze zilnic efectuarea activităţilor de menţinere a curăţeniei în zona blocurilor din str. Voltaire şi străzile adiacente, de către beneficiarii de ajutor social şi cantină, care au obligativitatea efectuării unui anumit număr de ore în folosul comunităţii.

Din 1 ianuarie până în 31 decembrie 2022 s-au depus 2145 solicitări de ajutor de încălzire din care 2010 dosare au fost puse în plată.

În ceea ce privește alte beneficii acordate de către DASO în anul 2022, s-a realizat plata salariului pentru 249 de asistenți personali ai persoanelor cu handicap grav și au fost 1509 de beneficiari de indemnizație lunară, din care 1271 persoane adulte și 238 de copii.

Telefonul Verde

În cadrul serviciului telefonic de consiliere și sprijin pentru părinți și copii – Telefonul Verde – au avut loc 204 de ședințe de consiliere individuale și 27 ședințe de consiliere familială, beneficiarii serviciilor oferite fiind copii, părinți, persoane vârstnice și persoane aflate în dificultate.

Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD)

În cadrul Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD), Direcția de Asistență Socială Oradea a distribuit beneficiarilor eligibili un număr de 1085 de pachete constând în pachete de alimente – tranșa IV, în perioada 17.05.2022 – 01.06.2022 și în perioada 14.12.2022 – 21.12.2022- tranșa V.

Creșa Oradea – a devenit o instituție de învățământ cu personalitate juridică

          Din luna martie 2022, Creșa Oradea, cu cele 15 creșe cu program de zi, a devenit o instituție de învățământ cu personalitate juridică, în subordinea DASO.

Creșa Oradea funcţionează cu o capacitate extinsă de la 680 de locuri în anul şcolar 2021-2022 la 710 locuri în anul şcolar 2022 – 2023.
În  septembrie 2022 a fost dată în folosință noua locaţie a Creşei nr. 13 “Lizuca şi Patrocle” în Oradea, str. Lavandei, nr. 5A, bl. 7C.

Pentru înscrierea copiilor la creșă s-a folosit Aplicația das.hform.ro dezvoltată şi concepută de DAS Oradea pentru a veni în sprijinul părinților care doresc să-și înscrie online copiii la creșele orădene. În sesiunea de înscriere a copiilor la creşă pentru anul şcolar 2022-2023               s-au depus 791 solicitări de înscriere, 573 solicitări fiind acceptate.

Programul ABC pentru mămici şi tătici,într-un nou format, s-a lansat în luna noiembrie 2022. Programul are ca scop organizarea periodică de întâlniri tematice cu părinții şi specialişti din diverse domenii. În cadrul acestuia se dezbat probleme de actualitate cu care se confruntă părinții ai căror părinți frecventează creșele orădene.

Campania ”Singuri acasă – ai grijă de copiii tăi oriunde te afli!”

În cadrul Campaniei „Singuri acasă – ai grijă de copiii tăi oriunde te afli!”, campanie inițiată de către Direcţia de Asistenţă Socială Oradea încă din anul 2014, am avut în monitorizare copii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate, cărora le-am oferit și în această vara o zi de vacanță plină de surprize, o excursie la Șuncuiuș, Peștera Unguru Mare și rafting pe defileul Crișului Repede.

Campania „Iluzia Fericirii – Ai grijă de tine”

Alături de partenerii noştri, Centrul Regional de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Oradea și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, am iniţiat campania de informare și prevenție în toate școlile din Oradea „Iluzia Fericirii – Ai grijă de tine”, în vederea informării și conștientizării cu privire la efectele și riscurile consumului de droguri, de promovare a modalităților de petrecere a timpului liber într-un mod sănătos și acces la consiliere psihologică gratuită la nevoie, campanie care se va desfășura pe tot parcursul anului școlar 2022-2023. În acest sens am achiziționat un număr de 10 ochelari Drager Drogisto1 care simulează efectul consumului de substanțe psihoactive asupra organismului.

Centrul de Îngrijire de Zi Oradea, cu o capacitate de 65 de locuri, vine în ajutorul copiilor proveniți din familii numeroase, monoparentale, dezorganizate, prin oferirea de servicii sociale care constau în: îngrijire pe timpul zilei, acordarea a două mese pe zi, activităţi de tip after-school, educaţie, recreere, socializare, activităţiprivind dezvoltarea deprinderilor de viaţă şi orientare şcolară. Activitățile desfășurate aici cu copiii au fost diverse, sărbătorirea Zilei Mondiale a Sănătății, Ziua educației, Ziua Mondială a Inimii, precum și o serie de vizite, la Grădina Palatului Baroc, la Palatul Vulturul Negru, etc.

În anul 2022 s-au achiziționat două containere care s-au amplasat în incinta Adăpostului de noapte, tot aici reabilitându-se acoperișurile a 3 containere. Totodată, la finalul anului, Adăpostul a fost dotat cu un uscător industrial de haine necesar pentru uscarea rapidă a hainelor și lenjeriei asistaților. Au fost cazați în anul 2022, un număr de 187 de persoane, în creștere față de anul 2021, care au primit consiliere psiho-socială şi de grup, sprijin şi suport în vederea depăşirii situaţiei de vulnerabilitate iar 66 de persoane au beneficiat de serviciile acordate în cadrul Centrului Comunitar Gutenberg; 13 persoane au fost îndrumate şi ajutate în vederea obţinerii actelor de identitate, internării în instituţii de asistenţă socială sau de sănătate. Au fost sprijinite 8 persoane pentru internarea în cămine pentru vârstnici.

La Centrul Social Dignitas, 20 persoane au beneficiat de servicii de cazare şi de consiliere psiho-socială individuală, 8 persoane fiind ajutate sa-și găsească un loc de muncă, 12 persoane păstrându-și locul de muncă anterior.

Centrele sociale multifuncționale din cartierele orădene organizează activități de petrecere a timpului liber, socializare, precum și organizarea de evenimente tematice, cu sprijinul colaboratorilor noștri. În semn de apreciere pentru seniorii din comunitate, în scopul stimulării comunicării la orice vârstă și readucerii persoanelor de vârsta a treia în viața socială activă, Direcţia de Asistenţă Socială Oradea a organizat o ieșire în natură pe Valea Brătcuței cu persoanele vârstnice care frecventează Centrele Sociale Multifuncționale din cartiere şi cu membrii organizaţiilor de pensionari cu care colaborăm.

Ziua Internațională a persoanelor vârstnice

Ca în fiecare an, și în anul precedent, am petrecut cu seniorii noștri din comunitate o zi de neuitat, marcând Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice printr-o ieșire în natură, pe Valea Brătcuței.  

Criza refugiaților din Ucraina

În aprilie 2022 a fost deschis Centrul Comunitar pentru Refugiați, punct pus la dispoziția refugiaților de către Primăria Municipiului Oradea, astfel încât societatea civilă, împreună cu instituțiile publice să asigure concertat serviciile de care aveau nevoie refugiații: cazare temporară, mâncare, asistență medicală, produse de igiena, accesibilitate la serviciile publice oferite în comunitate (securitate, protecția copilului, educație), înregistrarea pe teritoriul României și obținerea documentelor necesare în vederea intrării în legalitate . Au fost efectuate 685 de vizite în teren  în vederea  verificării informațiilor din solicitările depuse de către persoane fizice, care găzduiesc cetățeni proveniți din Ucraina.

Cabinetele medicale școlare

Personalul medical  școlar  a asigurat în anul 2022, asistenţa medicală preventivă și curativă pentru preşcolarii, elevii şi studenţii care frecventează unitățile de învățământ din Oradea (aprox. 5.900 de preşcolari, 29.000de elevi, 12.000 de studenți).

Activități de promovare a serviciilor sociale din municipiul Oradea și a produselor realizate de către beneficiari.

Devenită tradiție, în luna octombrie 2022, cu sprijinul municipalității și a APTOR, DASO a organizat Târgul de promovare a serviciilor sociale acordate persoanelor vulnerabile din municipiu, la care instituția noastră a participat alături de DGASPC Bihor, Centrul Regional de prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Oradea și reprezentanți ai 10 asociații și fundații de pe raza municipiului Oradea care au expus produsele confecționate de către beneficiarii lor. DASO are încheiate 24 de acorduri de parteneriat cu organizații neguvernamentale din domeniul social.

Distribuie informația
Alte știri