Piața construcțiilor a încetinit semnificativ în Oradea în 2022. Cu cât a scăzut numărul autorizațiilor

Anul 2022 a venit cu o scădere semnificativă a numărului de autorizații de construcție emise de către Direcția Arhitectului Șef (DAS) din cadrul Primăriei Oradea, iar acest lucru s-a întâmplat ca urmare a scumpirii materialelor de construcție, dar și a perioadei post-pandemice.

Arhitectul-șef al municipiului, Radu Fortiș a precizat că, potrivit cifrelor, a avut loc o încetinire a sectorului de construcții, fiind înregistrate scăderi la toate tipurile de cereri pentru emiterea de acte specifice, dar previziunile sunt mai bune pentru anii următori.

„Anul 2022 a fost un an care a impus o cotitură din câte am observat noi, în sensul că s-au mai frânat investițiile private. Evident, acest lucru se întâmplă pentru că am fost într-o perioadă post-pandemică, din cauza creșterii prețurilor la materialele de construcție, etc. Dacă anul trecut am rămas în același plafon de număr de autorizații raportat la 2020 sau 2021, în 2022 avem o scădere destul de semnificativă a numărului de autorizații de construcție. Constatăm totuși în secțiunea CMUAT o creștere a solicitărilor pentru construire în zona de preparare a documentațiilor de urbanism, adică în zona de avizare pentru documentațiile de urbanism de tip PUD şi PUZ. Probabil că acest aspect indică o reluare a trendului crescător pe anii viitori”, a punctat arhitectul-șef.

De precizat că Direcția Arhitect Șef are următoarea structură: Serviciul autorizări construcții care include Compartimentul autorizări rețele și Compartimentul finalizări construcții, Compartimentul urbanism și avize și Biroul G.I.S., care include: Compartimentul gestionare date și Compartimentul autorizări publicitate.

Numărul certificatelor de urbanism a scăzut față de anul trecut cu 8,6%, iar față de media anilor anteriori cu 14,8%. Totodată, numărul autorizațiilor de construire a scăzut cu 14,8% față de anul trecut și cu 22,9% față de media anilor anteriori, iar cel al autorizațiilor de desființare este cu 9,09% mai mic față de anul trecut și cu 18,03% mai mic față de media anilor anteriori.

Direcția Arhitect Șef a continuat și în 2022 să emită actele specifice în regim de urgență, activitate introdusă în cursul anului 2014. Astfel, certificatele de urbanism emise în regim de urgență reprezintă 27,56% din numărul total de certificate, iar autorizațiile de construire 25,76% din totalul autorizațiilor. În anul 2022 au fost emise 565 de certificate online pentru clădiri, 25 pentru rețele și 30 pentru publicitate, în total 620 de astfel de acte, ceea ce reprezintă 10,6% din numărul total de certificate.

În anul 2022, în cadrul Compartimentului Urbanism și Avize, au fost prelucrate 4.569 de documente, repartizate astfel:

  • 2.272 solicitări referitoare la analiza unor documentații în cadrul comisiei CMUAT;
  • 170 de solicitări referitoare la promovarea unor documentații în ședințele Consiliului Local Oradea (din care 137 au fost promovate, restul fiind în curs de promovare sau completări la documentații);
  • 250 de solicitări referitoare la consultarea populației în elaborarea şi revizuirea de planuri urbanistice;
  • 952 de documente interne (note interne, rapoarte, planuri procese informare și consultare public, referate);
  • 925 de documente diverse (cereri, sesizări, reclamații, adrese externe…).

De asemenea, au fost analizate 2.272 documentații şi s-au emis 2.272 avize (1.186 favorabile, 813 nefavorabile şi 273 consultative ).

Distribuie informația
Alte știri