Poftiți la bijuterii muzicale rossiniene, la Filarmonica Oradea

Al doilea concert simfonic al anului, oferit de filarmonica orădeană, este o comoară de bijuterii muzicale din creația lui Gioachino Rossini. Orchestra orădeană, dirijată de Janko Zsolt alături de soprana Aleksandra Szmyd, mezzosoprana Mihaela Ișpan și basul Aleksander Utkin, vor interpreta câteva dintre cele mai îndrăgite arii, duete și uverturi ale compozitorului italian. Muzica acestuia este, și după 200 de ani de la compunere, relevantă și apreciată de publicul de pe toate meridianele, provocând zâmbete, hohote de râs, dar și momente de reflexie.

Gioachino Rossini (29 Februarie 1792 – 13 Noiembrie 1868, anul acesta aniversează abia a 58-a zi de naștere) a fost unul dintre cei mai creativi și prolifici compozitori, la granița dintre baroc – clasic și romantism, iar operele sale influențează dezvoltarea operei italiene. A compus 34 de opere pentru teatrele italiene pentru care a lucrat între 1810-1823, iar ultimele cinci pentru opera din Paris. Lucrările sale sunt cantabile, rămân în atmosfera de poveste și mitologie a operei italiene baroce și clasice, așează bell canto-ul pe culmi, dar aduc multe elemente inovative în coloratură, în orchestrație, pregătind drumul pentru compozitorii romantici italieni. La fel ca înaintașii săi din baroc, a reutilizat melodii și uverturi din lucrări anterioare, atunci când i s-a părut că acestea se potrivesc, sau când a fost în criză de timp. Rossini a fost nu doar prolific, ci și maestru în arta amânării, procesul de creație având nevoie de timp. Dar odată „coaptă” ideea, era în stare să compună o operă în două – trei săptămâni. Ceva similar și de o asemenea valoare au reușit doar Händel, Vivaldi sau Telemann. Din cauza aceasta una dintre glumele preferate ale muzicienilor și melomanilor este: „Care este diferența dintre Beethoven și Rossini? Beethoven a scris patru uverturi pentru o singură operă. Rossini a scris trei-patru opere pentru o uvertură.” Nici această glumă, nici cele despre cât de bun bucătar sau de mare gurmand a fost nu diminuează valoarea muzicii sale și efectul catarhic pe care îl are asupra ascultătorilor, indiferent că este vorba despre arii din opere, muzică de cameră sau muzică religioasă.

Pe lângă câteva dintre cele mai frumoase uverturi ale sale (Bărbierul din SevillaItalianca în Alger sau Coțofana hoață), programul cuprinde arii din BărbierCenușereasaSemiramideItalianca în Alger și celebrul Duet al Pisicilor. Și de fiecare dată Duetul Pisicilor provoacă hohote de râs cu lacrimi și admirație pentru soliști (în cazul concertului nostru soliste), pentru că reușesc să cânte până la capăt fără să izbucnească și ei/ele în hohote de râs. Pentru perioada aceasta, cea mai actuală parte a programului mi se pare Aria Calomniei din Bărbierul din Sevilla, care va fi interpretată de basul Alexander Utkin. „Calomnia e ca un vânticel,/ o briză slabă ce adie dulce / care, domol, pe nesimțite,/ușurel și cu blândețe / începe să murmure./Încet, încetișor,/ ici și colo,/ pe șoptite, șuierând,/ se prefiră, se strecoară./ În urechile mulțimii/ pătrunde cu viclenie,/ capetele și mințile/ le tulbură, le-nfierbântă./ Ieșind pe gură,/ zvonul crește,/ prinde putere puțin câte puțin,/ zboară din loc în loc./ Pare tunet, ba furtună/ ce în inima pădurii / șuieră, bolborosește/ și de frică te îngheață. La sfârșit izbucnește cu furie,/ se răspândește, se-nmulțește, / iscând o explozie … / Ca lovitura unui tun …/ Ca lovitura unui tun!/ Un cutremur, o tornadă,/ un tumult general/ ce răsună în lumea largă./ Iar nenorocitul calomniat,/ terminat și desființat,/ în disprețul general, de-i norocos,/ sufletul și-l va da./ Sufletul și-l va da!”

Oaspeții serii soprana Aleksandra Szmyd, mezzosoprana Mihaela Ișpan și bass-baritonul Alexandr Utkin sunt tineri și foarte tineri interpreți, care își construiesc conștiincios cariera. Calitățile lor artistice sunt deja răsplătite cu multe premii la concursuri internaționale renumite și contracte cu opere, filarmonici și instituții artistice renumite din Europa și Asia. Ei vor evolua sub bagheta unuia dintre cei doi dirijori permanenți al Filarmonicii orădene, Janko Zsolt, care este și dirijorul Operei Maghiare din Cluj-Napoca. Avem toate șansele să fim răsfățați cu un concert eveniment de care ne vom aminti încă multă vreme cu plăcere.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri