Recomandări CSALB către bănci: mai puține cereri clasate, mandate flexibile, negociere reală

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le recomandă băncilor să accepte spre negociere mai multe cereri trimise de consumatori, astfel că Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, afirmă că abordarea băncilor trebuie să se bazeze cât mai mult pe ”echitate şi umanism”, în detrimentul analizelor juridice proprii instanţelor de judecată.

“Perioada dificilă pe care o traversează consumatorii, băncile şi întreaga economie poate fi un bun moment de restart în relaţiile dintre părţile aflate în raporturi contractuale sau de afaceri. Îndemnăm băncile să adopte aceste exemple de bune practici pe care le-am obţinut în urma activităţii noastre comune şi să le implementeze în activitatea zilnică, pentru a creşte calitatea serviciilor pe care le oferă persoanelor fizice şi juridice. Aşadar, recomandăm băncilor să accepte spre negociere mai multe cereri trimise de consumatori, reprezentanţii băncilor să aibă mandate flexibile când participă la negocieri, iar abordarea acestora să se bazeze cât mai mult pe echitate şi umanism, în detrimentul analizelor juridice proprii instanţelor de judecată. La finalul acestei perioade dificile cu siguranţă vor avea de câştigat doar cei care şi-au păstrat încrederea consumatorilor, inclusiv prin activitatea de soluţionare alternativă din cadrul CSALB”, spune Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

În primele 6 luni ale anului, CSALB a primit 1.040 cereri adresate băncilor şi 290 cereri adresate IFN-urilor. Până în acest moment, peste 260 de cereri au fost acceptate pentru negociere de către bănci şi doar 11 de către IFN-uri.

La acestea se adaugă 140 de cereri soluţionate amiabil de către bănci şi 24 de către IFN-uri, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedură de negociere, înţelegerea dintre cele două părţi s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci/IFN-uri din cauze obiective sau în mod nejustificat. În ultimii patru ani, beneficiile obţinute de consumatori în urma negocierilor depăşesc 3 milioane de euro.

Anul trecut, CSALB a înregistrat cel mai mare număr de cereri şi dosare (cereri acceptate pentru negociere) din cei 4 ani de activitate: 2.117 de cereri, 664 de dosare (cereri acceptate pentru negociere) şi 244 înţelegeri amiabile (înţelegeri directe între părţi, după sesizarea CSALB).

Anul acesta pare a fi anul recordurilor în materie de valoare a beneficiilor obţinute de consumatori: recordul valoric în lei (298.000 Lei şterşi din datoria unui bucureştean), recordul în franci elveţieni (52.000 franci elveţieni şterşi din datoria unui consumator din Oradea) şi un alt caz în care banca a şters 43.000 franci elveţieni pentru o familie din Bucureşti, luna trecută.

Distribuie informația
Alte știri