Requiem Parastas – concert dedicat celor dragi, plecați dintre noi

Filarmonica Orădeană ne invite joi, de la ora 19, în sala Enescu – Bartok, la un concert inedit, nu pentru că fiind în preajma Zilei Morților, organizează un concert cu lucrări ce ne amintesc că rămânem veșnic pe pământ, ci pentru că piesa de rezistență a serii este Requiem Parastas de Marțian Negrea, precedată de Suita Pelleas et Melisande de Jean Sibelius. Corul și orchestra filarmonicii vor fi conduse de îndrăgitul Tiberiu Soare, iar soliștii serii vor fi soprana Teodora Gheorghiu, mezzosoprana Janetka Hoșko care va interpreta partea de alto, tenorul Cristian Mogoșan și baritonul Florin Estefan.

Concertul se deschide cu Suita lui Sibelius compusă după povestea dramatică a iubirii lui Pelleas și Melisande. Chiar dacă suita nu este cea mai populară lucrare a marelui compozitor finlandez, muzica sa tipică cu tonuri grele și sumbre care fac din când în când loc izbucnirilor luminoase și entuziaste, cu trimiteri la folclorul și spiritualitatea nordică surprind și încântă de fiecare dată ascultătorul. Sub bagheta lui Tiberiu Soare, Suita va căpăta cu siguranță culori cuceritoare și ne va oferi ocazia să ne amintim momentele frumoase cu cei dragi, golul rămas prin plecarea lor și poate să ne gândim la ce lăsăm noi înșine în urmă, în inimile celor care vor rămâne.

Sub influența catolică, iar apoi greco-catolică, românii din Transilvania și Banat au preluat obiceiul onorării celor dragi care au murit, iar de 1 Noiembrie, cimitirele se transformă în adevărate grădini iluminate. În acest context se înscrie și Requiem Parastas de Martian Negrea. O lucrare unică, pentru că în liturghia ortodoxă nu există forma de Requiem, așa cum nu există forma de motet sau de cantată. Compozitorul calcă pentru scurt timp urmele Paul Constantinescu, care în 1943 a compus Oratoriul Bizantin de Paște, iar în 1947 Oratoriul Bizantin de Crăciun. Față de predecesorul său, Negrea nu a avut ocazia să își asculte lucrarea în timpul vieții. Compus în 1956, nu a putut fi interpretat pe scenă decât câteva decenii mai târziu. Regimul comunist și cenzura sa erau la putere. Moartea lui Stalin și eliberarea câtorva deținuți politici nu însemnau și dispariția dictaturii. Marțian Negrea preia textele slujbei ortodoxe de parastas și le altoiește pe melodii ce unesc melosul popular și religios ortodox cu regulile de compoziție romantice germane și franceze. Modul în care tratează temele muzicale și orchestrația amintesc pe alocuri de Johannes Brahms sau de Anton Bruckner, de Gabriel Faure și Claude Debussy, de începuturile expresionismului, dar Negrea are propriul limbaj muzical, este ancorat în spiritualitatea românească, iar tema morții este abordată personal. Lucrarea nu este împodobită cu contraste melodice și ritmice spectaculoase, deși există părți dramatice sau lirice impresionante. Lăsați-vă surprinși de o lucrare ce nu apare des în programele de concert.

Tiberiu Soare este o prezență constantă pe scena orădeană, fiind unul dintre cei mai îndrăgiți dirijori români ai momentului. Baritonul Florin Estefan este orădean și apare periodic pe scena de acasă, lăsând din când în când de o parte atribuțiile manageriale de la Opera din Cluj și pe cele didactice de la conservatorul clujean. Tenorul Cristian Mogoșan este și el cunoscut și apreciat de publicul de pe malul Crișului Repede de peste 10 ani. Soprana Teodora Gheorghiu, care are o frumoasă carieră internațională deja. Cu apreciata soprana aveți ocazia să vă reîntâlniți sâmbătă, de la ora 19, la o seară de Lieduri.  Mezzosoprana orădeancă Janetka Hoșko este încă studentă la Academia Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la clasa profesorului Florin Estefan, care în această seară îi va fi și coleg de scenă. Corul și orchestra filarmonicii orădene vor duce greul Requiemului Parastas, posibilitățile tehnice și melodice fiindu-le solicitate  de Marțian Negrea. Suita Pelleas et Melisande este pentru alto și orchestră.

Mai găsiți bilete la acest concert la caseria filarmonicii și pe site-ul bilete.ro.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri