Romantism și protest pe scena Filarmonicii orădene

Foto: arhiva

Artiștii filarmonicii orădene și-au răsfățat aseară publicul, dar au făcut loc și protestului față de planurile Consiliului Județean (CJ) de a reorganiza instituțiile de cultură, aruncând la gunoi drepturi pentru care au muncit și luptat.

Programul concertului a cuprins Uvertura la opera Hunyadi Lazslo de Erkel Ferenc, Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră de Franz Lizst cu Mihai Ungureanu în calitate de solist și cele două suite din muzica de scenă la Peer Gynt de Edvard Grieg.

Toți instrumentiștii filarmonicii au purtat banderola albă ca semn de protest față de planurile CJ. Finanțatorul și-a propus să unească Teatrele și Filarmonica, iar contractele de muncă ale artiștilor să fie încheiate pe câte un an. În acest mod se fac economii importante la buget este motivația CJ. Dar în acest mod se distrug și ansamblurile, artiștii nemaiavând stabilitate financiară, iar publicul va avea parte doar de o ofertă subțire de program, accent punându-se pe piese și repertoriu liniar, care atrag  „masele”. În acest mod se lasă deoparte piese care presupun un ansamblu mai mare de artiști (muzicieni sau actori), dar și care solicită trei neuroni în plus. În consecință arta va fi redusă la rolul de divertisment, cel educativ fiind lăsat deoparte. Cei care au prins anii dinainte de 1990 au deja un alt gust și un sentiment de deja vu. Motivații diferite, aceeași direcție și rezultate. De data asta modelul este o utopie occidentală, care cel puțin Franța, Germania, Italia sau Marea Britanie nu există.

Protestul artiștilor nu i-a împiedicat să interpreteze cele trei piese din program cu pasiune. Dirijorul Janko Zsolt a nuanțat elegant cele trei lucrări din diferite perioade ale romantismului, dezvoltarea sa artistică fiind evidentă.

Opera Hunyadi Laszlo este prima capodoperă a operei naționale maghiare, premiera având loc în 1844. Un an mai târziu a fost compusă uvertura actuală, pe baza motivelor muzicale cele mai populare și a așa-numitelor motive muzicale maghiare de publicitate, la care au apelat și alți compozitori mai târziu. Spectaculoasa lucrare de  scurtă durată a pregătit publicul pentru Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră în Mi bemol major. Deși concertul durează puțin peste 20 de minute, este o piatră de încercare pentru soliști, una dintre piesele regăsite în cerințele multor concursuri internaționale pentru pian. Lizst însuși a lucrat peste 20 de ani pentru plămădirea primului să concert pentru pian. Rezultatul final arată și azi la ce nivel de virtuozitate a ajuns Franz Liszt, deși instrumentele din prima jumătate a secolului al XIX încă nu atingeau performanțele celor de azi. Pianistul Mihai Ungureanu a interpretat lucrarea cu strălucire, nuanțând pasajele lirice. Dirijorul Janko Zsolt i-a oferit spațiul necesar pentru a-și pune în evidență arta, conducând orchestra cu mână sigură.

Cele două suite Peer Gynt de Edvard Grieg au apărut 30 de ani după Concertul lui Franz Liszt. Grieg a selectat opt parți din muzica de scenă pentru piesa cu același nume de Henrik Ibsen. Inspirate din folclor de pe diferite continente, sau imaginea europenilor despre folclorul din Asia și Nordul Africii și folclorul norvegian îndrăgit și folosit de Grieg, cele opt bucăți sunt un amestec de lirism și înflăcărare, nesăbuință și resemnare, iar Cântecul lui Solveig cu care se încheia a doua suită e o bijuterie muzicală.

Eleganța și rafinamentul dirijoral ale lui Janko Zsolt au făcut arhicunoscutele suite o experiență deosebită, iar publicul a aplaudat cu entuziasm muzicienii, bucurându-se să fie din nou în număr mare în sala de concert (jumătate din capacitatea sălii).

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri