Tram-trenurile, proiectul de anvergură al administrației locale și județene pentru Oradea și Zona Metropolitană

Locuitorii din Oradea și zona metropolitană a municipiului vor avea o nouă alternativă de transport public, prin realizarea unei rețele de trenuri metropolitane. Anunțul a fost făcut astăzi, 9 noiembrie, într-o conferință de presă susținută de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, vicepreședintele Mircea Mălan și primarul Municipiului Oradea, Florin Birta.

Noua rețea va conecta Municipiul Oradea, pe mai multe direcții, cu Aeroportul Oradea, Sânmartin – Băile 1 Mai –  Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig.

Proiectul rețelei de tram-train devine necesar datorită creșterii populației în Oradea și zona metropolitană și a numărului de locuri de muncă în municipiu, determinând un mare flux de navetiști. Având în vedere că jumătate dintre acești navetiști folosesc mașini personale, proiectul propune o alternativă sustenabilă și eficientă de transport.

Acest proiect urmărește câteva obiective importante. Pe de o parte, să avem un sistem integrat de transport metropolitan și feroviar, sens în care se va face racordul în trei puncte între liniile de tramvai și cele de cale ferată. De asemenea, urmărim transferul călătorilor dinspre rutier înspre feroviar. În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic. Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare”, a explicat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Tram-train-ul este un mijloc de transport în comun care poate să circule atât pe liniile de tramvai, cât și pe liniile de tren. 13 astfel de vehicule ar urma să fie achiziționate în anii următori, valoarea totală a acestora fiind de aproximativ 110 mil. euro, inclusiv TVA.

Astfel de vehicule nu mai există astăzi în România, e vorba de un vehicul intermediar între tren și tramvai. Peste 400 de tram-train-uri se găsesc astăzi în Paris, Basel și alte orașe importante din Europa”, a precizat Mircea Mălan, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.

Proiectul se realizează în cadrul unui parteneriat între: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Oradea Transport Local (OTL), Asociația Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).

Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea au realizat până în prezent 8 studii de fezabilitate care vizează atât linii noi de cale ferată, racorduri între liniile de tramvai și cele de tren, electrificarea și reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, cât și achiziția de material rulant (cele 13 tram-train-uri) și alte lucrări conexe: pasaje și pasarele pietonale, peroane etc. Documentațiile au fost adoptate de ambele instituții în ședințele celor două consilii, județean și municipal, astăzi, 9 noiembrie.

Proiectul are o valoare estimată de 235 de milioane de euro și ar urma să fie finanțat cu fonduri europene, prin Programul Transporturi – Axa 6 – Trenuri Metropolitane.

Primăria Oradea a pregătit studiile de fezabilitate pentru patru tronsoane

1 – Tronson Magazinul Jumbo – Aeroport,  L= 2230 m.

  • Linie cale ferată simplă electrificată;
  • Electrificare 600 V c.c.,   – stație de redresare;
  • Se vor amenaja 3 peroane în cele trei stații, una în dreptul Aeroportului Oradea (peron simplu), cîte una în dreptul zonelor comerciale Era (peron dublu), stația Meteo (peron simplu), pe o lungime de 40 m și o lățime de 2 m. Statiile vor avea peron, adăpost și băncuțe,  rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.
  • Podeț peste canal de desecare zona parcare Jumbo;
  • Pasarela pietonala supraterana, km 1+515 OTL Pasarela va fi o constructie metalica dotată cu lift pentru persoane cu dizabilități;
  • Pasajul subteran pietonal subtraversează Calea Aradului (E671) si linia de tramvai.

Valoarea totală a investiției: 61.453.840, 13 lei, inclusiv TVA (12,2 mil. euro)

2 – Tronson Oradea Est – Oradea – Oradea Vest, L=8970m, care include și proiectul pasaj rutier inferior Cazaban.

  • Execuția de peroane cu lungimea de 150 m (vor putea opri atât trenuri CFR, cât și tram trenuri) – 3 peroane: Făcliei (zona Nymphaea)), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (POD CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 și 328 între Oradea Est – Oradea – Oradea Vest).
  • Pasaj rutier Inferior – Cazaban: Pentru crearea conectivității între str. Cazaban și drumul Oradea – Sânmartin și drumul Oradea – Sântandrei, se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile CF 335 și 328, inclusiv pe sub Centura Oradea. Odată cu construirea acestui pasaj rutier inferior, se va desfința sensul giratoriu și trecerea la nivel cu linia CF 328 Arad – Oradea km 116+700 și linia 335 Episcopia Bihor – Oradea Vest km 4+542.

Valoarea totală a investiției: 6.233.533,88 lei, inclusiv TVA (1,2 mil. euro)

3 – Tronson Oradea Vest – Cheresig (Linia 334), L= 17.244 m

                        Tronson: Linia 7 – Linia 334 (Cheresig), L= 945m;

                        Tronson: Racord CF 3  (Linia 7 – Bucla Ioșia) L= 442m;

Total = 18.631m

– Execuția de peroane cu lungimeade 40 m (ex. pe zona Cheresig, unde stațiile vor fi dotate conform OTL) – 9 buc și unul, în stația Oradea Vest, cu lungimea de 150 metri (vor putea opri atat trenuri CFR cat si tram trenuri);

– Electrificare linie existentă.

În stația Oradea Vest se va construe un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din stația inclusive centura Oradea(str. Densușianu), cu ieșire în str. 9 Mai.  În cazul acestui proiect, accesul pietonal și al persoanelor cu dizabilități se va face dins tația CF Oradea Vest prin rampe de acces cu panta maximă de 8%, apoi la peronul liniei 7 prin scări și lift, apoi mai departe, cu ieșire pe str. 9 Mai, prin rampe de acces cu panta maximă de 8%.

Stațiile vor avea peron, adăpost și băncuțe pentru calatori, rampe pentru accesul  persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj. 

Valoarea totală a investiției: 233.666.026 de lei inclusiv TVA (46,7 mil. euro)

  • – Tronson: Borș, L= 5336+320=5656 m
  • Extindere linie un singur fir Sinetza – Hotel Iris;
  • Electrificare cu stație de redresare 3buc;
  • Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (unde stațiile vor fi dotate conform OTL) – 5 peroane;

Valoarea totală a investiției: 121.489.262,98 de lei inclusiv TVA (24,2 mil. euro)

Pe tronsonul Pod CFR  – bucla Sinteza (existent) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron existent.

Pe tronsonul bucla Sinteza – bucla Bors (proiectat) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron nou construit. Pasarelele vor fi construcții metalice dotate cu lift pentru persoane cu dizabilități

Tronsoanele care vor reveni Consiliul Județean Bihor

Vicepreședintele Consiliului Județean, Mircea Mălan a prezentat în cadrul conferinței de presă de azi, tronsoanele care vor reveni Consiliului Județean Bihor.

1.Direcția Oradea – Sânmartin

Lungime totală: 8,4 km

Două tronsoane:

  • TRONSON 1: Linia de tramvai (bucla Nufărul)– calea ferată (linia 324): 1,4 km– 1,4 km; 2 puncte de oprire spre cartierul Nufărul (în spatele străzii Morii și la intersecția cu calea ferată);
  • TRONSON 2: Linia 324 – Sânmartin – 7 km; 5 puncte de oprire (Centura Oradea; Cartierul Tineretului Sânmartin; 1 Mai; Felix și limită Cordău, lângă Inelul Rutier Metropolitan);
  • Pasarelă pietonală supraterană – Cartier Tineretului.

Valoarea totală a investiției: 101,9 mil. lei, inclusiv TVA (20,2 mil euro)

  1. Racordarea liniei de tramvai la Gara Centrală

Lungime totală:   1,3 km

Două tronsoane:

  • TRONSON 1: Parc Olosig – Lacul Roșu – Ștefan cel Mare – 1 km; 2 puncte de oprire (Lacul Roșu și Ștefan cel Mare – înainte de McDonalds);
  • TRONSON 2 (cale ferată): Ștefan cel Mare – Gara CFR – 270 metri;

Valoarea totală a investiției: 43,5 mil. lei, inclusiv TVA (8,7 mil. euro)

  • Material rulant (durată execuție 36 luni)
  • 8 vehicule feroviare tip tram-train cu sistem hibrid de alimentare (baterii și rețea de alimentare electrică 600 V c.c.); Capacitate: 40 de locuri pe scaun și 160 de locuri în picioare; autonomie de minim 3 km;
  • 5 vehicule feroviare tip tram-train electrice cu încărcare prin pantograf de la rețeaua electrică 25.000 V c.c. și rețeaua electrică 600 c.c.; Capacitate: 90 de locuri pe scaun și 150 de locuri în picioare;

Valoare totală material rulant: 13 tram-train-uri: 549,7 mil. Lei, inclusiv TVA – 110 mil

Distribuie informația
Alte știri