Un flaut de aur și trei cordari pe măsură la Festivalului Primăverii din Oradea

Foto: captura youtube

Festivalul Primăverii, ediția a XIII-a, organizat de Filamonica Oradea, continuă miercuri, 20 martie, de la ora 20, cu un concert cameral susținut de Cvartetul Ad Libitum în formație de trio alături de flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, care cântă la propriu la un flaut din aur. Programul interpretat de cei patru muzicieni cuprinde Trio Londonez nr. 2 în Sol major, Hob. IV/2 de Joseph HaydnCvartetul în Re major, KV 285 de Wolfgang Amadeus Mozart și Cvartetul American nr. 12 în Fa major, op. 96 de Antonin Dvorakîn aranjamentul lui Stephan Concz.

Muzica de cameră este o muzică a esențelor, iar cei patru muzicieni ne invită să savurăm esențe distilate de trei mari compozitori.

Triourile londoneze sunt o lucrare de maturitate a lui Joseph Haydn (1732 – 1809), compuse pentru cel de-al doilea său turneu în Anglia, în 1794. Modestul, dar genialul compozitor care trăise atâția ani izolat la curtea prințului Esterhazy, a reușit  să influențeze istoria muzicii prin formele muzicale create, cele mai importante fiind cvartetul și simfonia. Structura celor două a rămas peste o sută de ani aceeași, în ciuda excepțiilor din creația lui Beethoven, Berlioz sau Schumann. O temelie bună rămâne o temelie bună. Trio-urile londoneze au fost scrise pentru Sir Walter Aston și Earl de Abington, acesta din urmă fiind un mecena important pentru Haydn. Ambii nobili cântau la flaut transversal, așa că trio-ul a fost compus pentru două flaute și violoncel. Varianta pe care o vom asculta din al doilea cvartet londonez va fi însă pentru un singur flaut, al doilea fiind înlocuit de vioară. Lucrarea de scurte dimensiuni este dominată de seninătate și scoate la iveală inteligența și umorul compozitorului austriac.

A doua piesă a serii este Cvartetul în Re major, KV 285 de Wolfang Amadeus Mozart (1756 – 1791). Mozart a fost un genial pianist, organist și violonist, dar flautul nu s-a aflat printre instrumentele sale preferate. Poate și pentru că relația sa cu flautiștii nu a fost totdeauna cea mai bună. Cu toate acestea a compus două concerte pentru flaut și câteva lucrări de cameră, pentru că i-au fost comandate. Flautul era un instrument foarte popular, iar Friedrich cel Mare, regele Prusiei, un foarte talentat flautist, a influențat compozitorii vremii să dedice și mai multe lucrări instrumentului său. Mozart nu a scris cvartetul  pentru Bătrânul Fritz, ci pentru doctorul și chimistul Ferdinand De Jean/Dejean, care cânta în orchestra curții de la Mannheim. De Jean i-a comandat trei concerte și două cvartete și i-a plătit un avans. Mozart avea 21 de ani și era în căutarea unui loc de muncă, iar Mannheim părea promițător. Ferdinand de Jean nu a primit toate lucrările comandate pentru că între timp Wolfgang Amadeus se îndrăgostise de Alosya Weber (sora viitoarei sale soții Konstanze). Dar lucrările compuse atunci fac parte din repertoriul oricărui flautist care se respectă și sunt piese de rezistență în orice concurs de profil. Lucrarea este tinerească, optimistă, Mozart compune pentru gustul viitorilor săi șefi, dar nu îi menajează de dificultăți tehnice.

Ultima lucrare din concert este Cvartetul American de Antonin Dvorak. În varianta ce va răsuna în Festivalul Primăverii  o vioară fiind înlocuită de flaut, aranjamentul muzical fiind realizat de Stephan Koncz. Celebrul cvartet a fost compus de Dvorak în timpul petrecut în Statele Unite ca profesor. La fel ca Amy Beach, compozitoarea americană redescoperită în ultimii ani, Dvorak țese în lucrarea sa melodii și ritmuri auzite de la afro-americanii din Iowa. În acest cvartet el reușește să respecte canoanele formei de cvartet și să își strunească genialitatea melodică pentru care era atât de admirat și invidiat. În varianta originală Cvartetul American a fost interpretat prima dată la Oradea în 1906, de către un cvartet din care făcea parte Josef Suk, ginerele lui Dvorak.

Cvartetul ieșean Ad Libitum este cunoscut publicului în forma completă, cu Remus Azoiței, la vioara I, care de data aceasta este înlocuit de flautistul Ion Bogdan Ștefănescu. Cei patru artiști sunt pe orice scenă garantul unui concert care mișcă inimile, iar când vine vorba de Ștefănescu și mușchii faciali, pentru că umorul său este contagios. Ion Bogdan Ștefănescu cântă pe un flaut de aur Muramatsu 18k.

Mai găsiți bilete la acest concert la caseria filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .

Următorul concert din cadrul Festivalului Primăverii va avea loc joi, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok. Alături de orchestra orădeană vor evolua violonistul Bogdan Zvorișteanu și violoncelistul Răzvan Suma, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri