USR Bihor: Cum facem să avem o bugetare participativă funcțională?

Foto: arhiva

Etapa de votare online din cadrul celei de a treia ediții a proiectului de Bugetare Participativă al Primăriei Oradea s-a încheiat. Urmează votul fizic desfășurat în perioada 05.09.2022 – 25.09.2022. 

Este o ediție în care au avut loc schimbări ale regulamentului, la care colegul nostru, Mihai Șvab a adus amendamente.  Schimbările au vizat și modalitatea de vot a proiectelor depuse și acceptate.

Astfel, anul acesta, conform noului regulament, orădenii interesați au putut vota pe platforma online doar un singur proiect, spre deosebire de edițiile anterioare când puteau vota câte unul pentru fiecare domeniu de interes. Organizarea și gestionarea deficitare ale proiectului de Bugetare Participativă a făcut ca în primele 3 zile votul să fi fost multiplu. Am semnalat la acel moment această încălcare a noului regulament.

Reamintim că în 6 iulie Eduard Florea, directorul economic din cadrul PMO a arătat că „proiectele au fost împărțite pe categorii, cetățenii pot vota câte unul din fiecare categorie, însă, în final, proiectele câștigătoare nu vor fi alese astfel încât să reprezinte neapărat fiecare categorie, ci vor fi alese în funcție de popularitate”.  Mai mult, comunicatul primăriei din data de 5 iulie, cu explicația votului a fost șters de pe site-ul oradea.ro https://www.oradea.ro/print/stiri-oradea/se-pot-vota-proiectele-din-cadrul-programului-de-bugetare-participativa

Informațiile venite dinspre oficiali la acel moment erau contradictorii. După cele 3 zile de vot multiplu, fără informări clare pe platformă, fără nici un fel de comunicare de altfel, a intervenit modificarea conform regulamentului. Astfel, cine intra pe site cu convingerea că poate vota câte un proiect din fiecare domeniu, s-a trezit cu un vot dat, poate pentru un proiect pe care îl aprecia, dar fără să fie principala sa opțiune.

Cu această ocazie Primăria Oradea ne-a arătat că nu pare a fi dornică cu adevărat să creeze și să gestioneze un proiect de Bugetare Participativă veritabil. Putem deduce asta și din sumele alocate față de editiile trecute, acum fiind alocat un buget de doar 1,5 milioane de lei, în ciuda solicitărilor noastre a dubla suma. Saga continuă cu etapa votului fizic, programat să se desfășoare începând de azi până pe 25 septembrie 2022. Pentru a ne convinge de lipsa de interes, Primăria Oradea nu a publicat până acum calendarul întâlnirilor. Cel prezent pe site este din 2019!

În această ediție au fost exprimate doar 1825 de voturi și au fost validate 38 de proiecte dintr-un total de 73 de proiecte înscrise. Primăria a reușit prerformanța de a face acest intrument participaiv neatractiv. În primul rând pentru că o parte mică din proiectele câștigătoare din cadrul edițiilor anterioare au fost implementate, iar în al doilea rând pentru modificările repetate aduse regulamentului, reducerea bugetului/proiect și slaba promovare.

Cerem Primăriei Municipiului Oradea să dea dovadă de respect față de cetățeni și să fie transparentă cu informațiile privind Bugetarea Participativă. Vrem să comunice cum a rezolvat problema voturilor multiple exprimate în primele 3 zile ale etapei de votare. Mai precis, vrem să știm câte voturi au fost anulate și cum.

USR Bihor, inițiatorul proiectului de Bugetare Participativă în 2017, insistă pentru crearea unui instrument de bugetare participativă funcțional, simplu de utilizat și prin care să participe zeci de mii de orădenii. Scopul principal este acela de a da o voce orădenilor și de a decide proiectele care să fie finanțate din bani publici.

USR Bihor

Distribuie informația și pentru prietenii tăi:
Alte știri