Venustas: Concert simfonic dedicat iubirii și frumuseții, la Oradea

În jurul lui 14 Februarie, totul se învârte în jurul iubirii și al îndrăgostirii / îndrăgostiților. La fel și concertul filarmonicii orădene de joi, 16 Februarie, ce va avea loc de la ora 19, în sala Enescu – Bartok a filarmonicii. Programul serii este interesant și surprinzător, ținând cont de moto și va fi oricum în afară de plictisitor. Ascultătorii vor putea savura sau descoperi: Uvertura la opera Flautul Fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart, Dublul concertul pentru clarinet bass, pian și orchestră de Sabin Pautza și Simfonia 100, în Sol major „Militara” de Joseph Haydn. Solist va fi Emil Vișinescu, iar dirijorul serii Janko Zsolt.

„Flautul fermecat” este cea mai jucată operă din ultimii 250 de ani, luându-le fața lui Verdi, Puccini sau Wagner. Libretul lui Emanuel Schikaneder și muzica lui Mozart cuceresc de peste două secole publicul de toate vârstele: pe cei mici prin latura de bazm, pe cei mai mari prin aventura maturizării și descoperirii, a înțelepciunii, pe toți ceilalți care habar nu au de francmasonerie sau de libret prin frumusețea muzicii. Pentru că Flautul Fermecat este o operă sub semnul admiratei (de unii), temutei (de alții) Francmasonerii. Uvertura este spumoasă și melodioasă, compozitorul fiind foarte mulțumit de lucrarea sa. Din păcate nu a apucat să se bucure de succesul operei sale pentru că a murit la două luni și ceva după premieră.

Concertul pentru clarinet bass, pian și orchestră de Sabin Păutza este o lucrare nouă, fiind compus în 2007. Este o modalitate de a oferi publicului o gustare de muzică nouă și de a domoli spaima de muzica contemporană. La fel ca Friedrich Gulda în Concertul său pentru Violoncel, Sabin Păutza împletește teme și ritmuri de jazz cu cele de folclor, de data asta folclor românesc. Multe teme dau impresia de improvizații și emană bucurie, ținând ascultătorul mereu pregătit de o surpriză. Concertul a fost o nouă ocazie a compozitorului româno-american de a-și surprinde publicul, dar și de a-și răsfăța soliștii și instrumentiștii. În cazul de față, clarinetistul și pianistul au ocazia să își demonstreze abilitățile tehnice și melodice, iar dirijorul să dea structura unui univers muzical uneori aparent haotic.

Simfonia nr. 100, Militara de Haydn face parte din ciclul celor 12 simfonii londoneze. A fost compusă după războiul ruso-austriaco-turc dintre 1787 și 1792.  Și cum din tot răul iese și câte ceva bine, în cazul de față binele pentru artă au fost instrumentele de percuție, pe care compozitorii le-au adoptat și folosit imediat. În acest context Papa Haydn își permite să surprindă din nou publicul nu doar prin modificarile pe care le aduce în structura simfoniei (oricum „găselnița” lui, doar este „părintele simfoniei”), dar și prin orchestrația căreia îi adaugă câteva instrumente de percuție preluate de la soldații turci, respectiv trianglu, cinel și tobă bass.

Emil Vișinescu este deja cunoscut publicului orădean. Apeciatul muzician va avea ocazia să se răsfețe și să răsfețe publicul cu o lucrare inedită, plină de vervă și creativitate. Dirijorul Janko Zsolt are misiunea de a ține totul în mână și de a da structură și direcție în aparentul haos sonor. Seara va aduce sigur multe zâmbete pe buze.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri