Viitorul sună bine pentru viața muzicală clasică

Cinci adolescenți și tineri talentați ne-au încântat aseară urechile și inimile și ne-au oprit din comentariile și critica la adresa tinerilor de azi și din scenariile pesimiste cu privier la viitor.

În cadrul ediției a III-a a Festivalului Feel Nouveau/Feel Young organizat de Filarmonica Oradea, cinci adolescenți și tineri din Cluj-Napoca, Craiova și Timișoara au evoluat alături de orchestra simfonică a Filarmonicii Oradea, sub bagheta dirijorului Adrian Morar. Fiecare a interpretat câte o parte dintr-o lucrare de virtuozitate, ce face parte din piesele de rezistență la concursurile de profil. Concertul a fost deschis cu Simfonia I în Do major de Maxim Sozontovici Berezovsky (1745 – 1777), lucrare descoperită abia în 2007, în Biblioteca de la Vatican. La Oradea o primă audiție și o surpriză plăcută, care a pregătit publicul pentru tinerii virtuozi.

Robert-Valentin Bașcoveanu a interpretat prima parte din celebrul Concert nr. 1 pentru pian și orchestra de Ceaikovski. Forța și energia investite de tânărul pianist craiovean (are doar 16 ani) au subliniat vitalitatea și optimismul lucrării, amalgamul de sentimente nu doar al compozitorului, ci al oricărui tânăr aflat în etapa de cucerire a vieții și a lumii. La cererea publicului el a oferit ca bis o piesă de Alexander Skriabin.

Filip Cușmir, deja student anul I la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, a interpretat prima parte a Concertului nr. 4 de Mozart. Tânărul artist clujean și-a ales un concert de virtuozitate, periculos prin transparența sa pentru soliști. El a interpretat concertul cu multă vervă și lejeritate, amintind din nou de ce iubim muzica lui Mozart.

Sebastian Manning, cel mai tânăr solist al concertului, (este doar clasa a VIII-a la Liceul Ion Vidu din Timișoara) și-a ales o piesă de mare virtuozitate din creația unui virtuoz al viorii Henryk Wieniawski: Fantaisie Brillante sur Faust. Prin tehnica sa, dar și prin prezența scenică, el a încântat publicul, care a început să aplaude spontan după una dintre părțile fanteziei. La cererea publicului a oferit un bis dintr-un alt virtuoz al viorii Eugene Isaye.

Mate Feher, al doilea clujean al serii, a interpretat prima parte a Concertului pentru violoncel de Dvorak cu virtuozitate și temperament. Lucrarea i se potrivește și i-a oferit posibilitatea să își prezinte posibilitățile tehnice, să scoată în evidență tonul cald al violoncelului și să ne trezească dorul și după celelalte două părți ale lucrării.

Ultima pe scenă a urcat timișoreanca Lois Muntean, elevă clasa a IX-a la Liceul Ion Vidu. Ascultând-o cu ochii închiși, nimeni nu ar fi putut spune că alături de orchestra evoluează o adolescentă. Prima parte din Concertul pentru vioară de Ceaikovski, una dintre cele mai importante lucrări dedicate viorii a fost interpretată cu vitalitate și forță, dar și cu sensibilitate și lirism. Ea a fost mult mai reținută în mișcări, dar asta nu i-a diminuat forța de atracție pe care a exercitat-o asupra publicului. La cererea acestuia ea a oferit ca bis o lucrare din creația lui Johann Sebastian Bach.

Maestrul Adrian Morar și orchestra simfonică a Filarmonicii Oradea i-au susținut pe cei cinci tineri colegi în evoluțiile lor, cu căldură și profesionalism, oferindu-le ocazia să adune experiență profesională și scenică, și să exerseze pentru următoarele concursuri de profil care le stau în față. Membrii orchestrei și-au amintit propriile lor începuturi, la vârstele respective.

La încheierea concertului publicul i-a aplaudat minute în șir pe cei cinci protagoniști, împreună cu orchestra orădeană și dirijorul Adrian Morar. La ieșire toți erau bucuroși pentru că au ales să vină la concert și pentru că cu așa adolescenți și tineri talentați viața muzicală are în continuare viitor, iar ascultătorii au asigurate multe concerte și înregistrări deosebite.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri