Festivalul Primăverii se încheie la Filarmonica Oradea cu o capodoperă  haydniană

Festivalul Primăverii se încheie cu Oratoriul Creațiunea de Joseph Haydn. Concertul final al festivalului organizat de Filarmonica din Oradea are loc joi, 31 Martie, de la ora 19, la Basilica Romano Catolică.

Concertul marchează apropierea Săptămânii Mari și a Paștelui, precum și cei 290 de ani scurși de la nașterea acestui inovator și dezvoltator al muzicii clasice (31 Martie 1732). Soliștii concertului sunt soprana Veronica Anușca, tenorul Cristian Mogoșan și bas-baritonul Cristian Hodrea. Dirijor este austriacul de origine daneză Niels Muus. Dirijorul corului Laszloffy Zsolt.

Muzica lui Joseph Haydn iese din nou din umbra lui Mozart și Beethoven și este tot mai prețuită de dirijori, soliști și public, care îi descoperă originalitatea, profunzimea și umorul.

În izolarea de la curtea Prințului Eszterhazy Haydn a pus bazele unor noi forme muzicale și „a fost obligat” să devină/ rămână original. În izolare s-au născut formele de Simfonie și de Cvartet de Coarde. Oratoriul Creațiunea este compus între 1797-1798, după moartea prințului Nikolaus Eszterhazy. Haydn a absolvit deja două turnee în Londra, i-a cunoscut pe Johann Christian Bach și pe Wolfgang Amadeus Mozart (printre alții), Ludwig van Beethoven i-a fost elev și e una dintre cele mai respectate personalități culturale ale Vienei. Compus pe libretul lui Gottfried van Swieten, Oratoriul Creațiunea prezintă facerea lumii așa cum e relatată în prima carte a Bibliei. Arhanghelii Raphael (bas), Uriel (tenor) și Gabriel (sopran) prezintă fiecare zi a genezei alături de cor și orchestră. În cea de-a treia parte soprana și basul preiau rolurile Evei și al lui Adam. Haydn nu face economie de idei și de culori muzicale în cele trei părți ale oratoriului. Față de Oratoriile lui Georg Friedrich Händel, considerat compozitorul național al în Marii Britanii, Oratoriul Creațiunea nu este atât de „operatic”, dar bogăția și profunzimea melodică și a libretului l-au făcut imediat un succes la public. Ambele oratorii pe libretele lui van Swieten (Creațiunea și Anotimpurile) au fost deseori dirijate de Haydn inclusiv în scopuri de caritate, și sunt până azi un magnet pentru public.

Soprana Veronica Anușca este solistă a Operei Naționale din București, repertoriul său întinzându-se de la clasic până la verism. Clujenii Cristian Mogoșan și Cristian Hodrea sunt deja prezențe îndrăgite pe scena orădeană, fie că este vorba despre operă în concert sau despre muzică vocal-simfonică. Cei trei sunt laureați a numeroase concursuri de specialitate.

Dirijorul și pianistul de origine daneză Niels Muus este șeful Festivalului de Muzică din Steyr, după ce a fost directorul Operei de Stat din Viena. Este specializat în repertoriul operei italiene, dar colaborează frecvent cu compozitori contemporani și contribuie la redescoperirea unor lucrări sau compozitori căzuți în uitare. Nici lumea muzicii de cameră nu îi rămâne străină, participând ca acompaniator la seri de lied. Este prezent în juriul multor concursuri de specialitate. De numele său se leagă succese pe scenele operă din Viena, Moscova, Tokyo, Peking, Ankara sau  Trento.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri