Orădenii, așteptați să-și clarifice situația fiscală a terenurilor

În ultimele două săptămâni, Primăria Oradea a trimis notificări celor aproximativ 600 de orădeni, care nu și-au clarificat încă situația fiscală a terenurilor înscrise în registrul agricol. Informațiile privind modul de folosință a terenului trebuie să corespundă realității, întrucât datele înregistrate în Registrul Agricol stau la baza stabilirii impozitului pe teren pentru anul următor.

Aceștia trebuie să depună/transmită Declarația privind înregistrarea/modificarea datelor în registrul agricol însoțită de următoarele documente obligatorii:

  • Plan de situație întocmit de un topograf din care să rezulte suprafețele pe fiecare categorie de folosință a terenului,
  • Extras de carte funciară (CF) indiferent de data emiterii
  • Fotografii ale terenului, realizate din mai multe unghiuri/perspective, dar cel puțin: o fotografie de la stradă în care să fie vizibil numărul administrativ (numărul de casă, dacă există) și o fotografiecu suprafețele de teren având categoria de folosință agricolă.

În situația în care nu vor fi depuse declarația și documentele solicitate, Primăria Oradea va efectua verificări la fața locului în vedere stabilirii realității utilizării terenului agricol, iar asigurarea accesului este obligatorie, conform prevederilor legale.

’’Dacă nici de această dată nu vor transmite documentele și informațiile solicitate, angajații primăriei vor merge în teren pentru a verifica situația reală de folosință al acestor terenuri pentru că scopul nostru, al primăriei, nu a fost să luăm bani în plus la impozitare, ci să corelăm situația fiscală cu cea din teren. Este ciudat că în ultimii 10 ani de zile a crescut suprafața terenurilor agricole din municipiul Oradea (în 2013 – 12 milioane mp, în 2021 – 14 milioane mp) în condițiile în care s-a construit foarte mult. În toate cazurile, realitatea din teren este cea care trebuie să primeze.’’, a precizat primarul Florin Birta.

Reamintim pe această cale că, în 2020, a fost aprobată Hotărârea Consiliului Local – nr. 896/2020 privind încadrarea terenurilor din zonele fiscale A si B la categoria de folosință curți-construcții. Persoa. Comunicatnele vizate de respectiva hotărâre, aproximativ 1000 de proprietari, aveau edificate construcții pe teren și dețineau totodată teren încadrat ca și teren agricol pe același teren cu construcția, iar înscrisurile existente în Registrul Agricol, aveau la bază documente și declarația proprietarului, fără realizarea unei verificări a situației reale, pe teren. Prevederile acesteia au fost însă anulate, după ce trei persoane au acționat în instanță, reclamând că hotărârea nu este legală.  

‘’Pentru cei trei proprietari care au acționat în instanță, dispozițiile sentințelor au fost deja operate în evidențele fiscale ale primăriei și ei au fost reîncadrați. De asemenea, în urma notificărilor transmise in anul 2021, aproximativ 400 de proprietari care și-au clarificat deja situația utilizării reale a terenurilor, nu sunt afectați de hotărârile judecătorești, situația fiscală a acestor proprietari fiind conformă cu realitatea, în baza documentelor prezentate de aceștia. Pentru ceilalți 600 de proprietari, eventualele solicitări de repunere în situația anterioară vor fi soluționate astfel: din evidențele curente ale Registrului Agricol se preiau informații privind categoriile de folosință așa cum sunt înregistrate în prezent. Efectele la nivelul impozitului se vor vedea începând cu 1 ianuarie 2023, întrucât o hotărâre judecătorească nu poate acționa retroactiv pentru cei care nu au fost parte din proces, așa că aceștia vor reveni la situația anterioară de la începutul anului viitor. În cazul unor modificări în Registrul Agricol, operate până la finalul anului, impozitul pe 2023 se va calcula în baza situației înregistrate în 2022.’’, a mai explicat edilul.

Distribuie informația
Alte știri